De regering-De Croo treedt strenger op tegen verkeersovertredingen en verwacht binnenkort heel wat meer boetes te kunnen innen. Als de aanwezigheid van flitspalen en trajectcontroles een goede aanwijzing zijn, zullen die boetes vooral de Vlaamse automobilist ten deel vallen.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De regering-De Croo en minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) willen de pakkans voor hardrijders opkrikken. De tolerantiemarges die sommige parketten hier en daar nu nog gedogen – waardoor er bijvoorbeeld in een zone 30 pas vanaf 47km/u geflitst wordt – moeten weg. Ook moeten flitspalen de klok rond werken, en Van Quickenborne wil de trajectcontroles zo veel mogelijk geactiveerd zien.
De minister schrijft op Twitter dat hij de “straffeloosheid” wil stoppen. Om de verwachte toestroom aan verkeersboetes te kunnen verwerken komt er zelfs een extra parket, onder leiding van een nationale procureur.
Meer flitspalen, trajectcontroles en PV’s
Rest alleen de vraag waar het gros van die verkeersboetes geïnd zullen worden. Oppositiepartij N-VA merkt op dat er in Vlaanderen heel wat meer flitspalen staan en snelheidscontroles georganiseerd worden.
Zo telde Vlaanderen in 2019 1.450 flitspalen, of zo’n 20 per 1.000 kilometer weg. In Wallonië zijn er dat slechts 280, of zo’n 3,4 per 1.000 kilometer. Vlaanderen heeft ook minstens vijf keer zoveel trajecten met trajectcontroles als Wallonië. In Vlaanderen worden ook meer PV’s per inwoner uitgeschreven. Het noorden van het land is ook meteen goed van zo’n driekwart van de onmiddellijke inningen.
“Zal de minister er dan ook voor ijveren dat de pakkans in alle gewesten effectief gelijkgetrokken wordt, of mag er misschien niet geraakt worden aan de geldtransfers van Vlaanderen naar Wallonië die het gevolg zijn van de bestaande scheeftrekkingen?”, vraagt N-VA-Kamerlid Wouter Raskin.







En de walging stijgt… Belachelijke straffen voor mensensmokkelaars en dan dit !!
Wanneer die boetes ten goede komen van het Vlaams gewest kan dat aanvaard worden. Meer dan waarschijnlijk wordt het alweer een geval van verdoken transfert.
verdoken belastingen en nieuwe transferten naar wallo-brux,die hebben poen nodig en daarom is het te doen
Dat minister Van Quickenborne eerst zorgt dat er in Wallonie en Brussel evenveel trajectcontroles en flitspalen komen als in Vlaanderen. Nu is Vlaanderen de melkkoe……we zijn dat wel gewoon ,dat is altijd zo geweest in Belgie