De vijf Noordrandgemeenten – Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel – zijn kritisch voor de groeiplannen van Brussels Airport. De Noordrandburgemeesters vrezen dat de druk op hun gemeenten verder zal toenemen. Ze pleiten voor een omgevingsvergunning waarin de geluidshinder van de luchthaven op een eerlijke manier wordt gespreid.
De luchthaven van Zaventem moet deze zomer een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen. De huidige vergunning dateert uit 2004 en komt in juli 2024 te vervallen. Zonder vergunning is er geen vliegverkeer meer mogelijk, maar omdat de Vlaamse regering nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft, staat die op de helling. De luchthaven heeft immers duidelijkheid nodig over de hoeveelheid stikstof die ze mag uitstoten.
In het kader van de vernieuwing van haar omgevingsvergunning liet Brussels Airport een Milieueffectenrapport (MER) opstellen, maar dat wordt kritisch onthaald door de burgemeesters van Machelen, Grimbergen, Meise, Wemmel en Vilvoorde. Volgens hen minimaliseert het rapport de uitdagingen voor het milieu en de overlast voor de bevolking. Bovendien zou het “bijzonder slordige” rapport gebaseerd zijn op onvolledige cijfers en onduidelijke prognoses.
Hoewel de Noordrandgemeenten het economisch belang van de luchthaven erkennen, wijzen ze erop dat de voorgestelde groeiplannen “onrealistisch” zijn en het sociaal en economisch draagvlak voor de luchthaven dreigen te ondergraven. Ze pleiten voor een eerlijke en evenwichtige spreiding van de hinder over de omgeving. “Als de luchthaven ‘van algemeen belang’ is, moet de hinder die ze meebrengt door zoveel mogelijk schouders worden gedragen”, klinkt het bij de burgemeesters.
Neveneffecten
De Noordrandburgemeesters betreuren dat bepaalde neveneffecten van de voorspelde groei – zowel op vlak van passagiers als cargo – “niet of nauwelijks” in kaart worden gebracht. Ze waarschuwen dat die groei onder meer zal leiden tot meer personen- en vrachtverkeer op de filegevoelige toegangswegen rond de luchthaven van Zaventem, zoals de E19 en de Brusselse Ring.
Daarnaast is het voor de lokale besturen “onverteerbaar” dat de vliegroutes en schema’s inzake dag- en nachtvluchten onveranderd zullen blijven. Ze vrezen dat de avond- en nachtrust van de inwoners van de Noordrand in de toekomst nog meer verstoord zal worden, terwijl de “onevenredige en onevenwichtige” concentratie van dag- en nachtvluchten over de Noordrand nu al voor een “onaanvaardbare hinder” zorgt.
“Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat bij de voorbereiding van een nieuwe exploitatievergunning de luchthavenuitbater doof en blind blijft voor de rechtmatige en onderbouwde vraag om de overlast, veroorzaakt door vliegverkeer, op een redelijke en solidaire manier te spreiden en het aantal nachtvluchten fors te verminderen”, klinkt het unisono.
Tot slot wijzen de burgemeesters erop dat het rapport “nauwelijks” aandacht schenkt aan de impact van het vliegverkeer op de groene longen binnen de Noordrand, zoals het Floordambos, Peutiebos, Hanssenspark, Tangebeekbos en park Drie Fonteinen.








En dit terwijl de vliegtuigen nu veel minder lawaai maken en zuiniger zijn en alsook veel minder uitstoten neigt deze oproep enkel om compensaties, niet meer en niet minder. Straffer nog, zie maar eens dat de banen 25L en 25R dwars op deze gemeenten zitten.