België is een van de weinige Europese landen zonder rijbewijs met punten en het zijn vooral de Franstalige partijen (MR en PS) die het blokkeren. Op Vlaams niveau zou er makkelijk een meerderheid gevonden worden. Toch ziet Joris Vandenbroucke (Vooruit), die het dossier nauw opvolgt, geen oplossing in een regionalisering van de mobiliteitsbevoegdheid. “Ook in Wallonië is verkeersveiligheid belangrijk.”
“Ik geef toe dat de bevoegdheidsverdeling tussen federaal en de regio’s op vlak van Mobiliteit niet ideaal is”, reageert Vandenbroucke. “Maar een volledige regionalisering is voor Vooruit geen optie.” Gezien bijvoorbeeld de NMBS dan gesplitst zou moeten worden, vindt hij dat een slecht idee.
Vergissing PS en MR
Ook enkel het aspect ‘verkeersveiligheid’ regionaliseren is volgens het Kamerlid geen goede oplossing. “Ik wil op federaal niveau blijven strijden voor het puntenrijbewijs”, legt Vandenbroucke uit. “Ook in Wallonië blijft verkeersveiligheid belangrijk en PS en MR begaan een grote vergissing als ze op de rem staan voor het puntenrijbewijs.”
In een recent interview met ’t Pallieterke vertelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) dat zij zelf ook voorstander is van het puntenrijbewijs. “Wij zijn een van de weinige Europese landen zonder een rijbewijs met punten en ik vind ook dat dat er snel moet komen. Praat met politierechters, met parketten… Telkens hoor je hetzelfde: zo’n rijbewijs met punten dient niet om de bevolking te pesten, maar er is nu eenmaal een beperkte groep van hardleerse chauffeurs die alle regels aan hun laars lappen.”
Lees ook:






