Voor de controle op betalend parkeren zet de stad Antwerpen ook zogenaamde ‘scanwagens’ in, die met behulp van ANPR-camera’s controleren of geparkeerde wagens over een geldig parkeerrecht beschikken. Het aantal maandelijkse boetes is sinds 2019 significant gestegen tot meer dan 34.000 boetes per maand. Dat blijkt uit een vraag van gemeenteraadslid Anke Van dermeersch (VB) aan schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Volgens Van dermeersch worden bezoekers “uitgeperst als citroenen”. Het kabinet-Kennis oordeelt dat dit beleid nodig is: “Zelfs met een bewonerskaart vonden mensen vaak geen plaats in hun eigen straat.”
Wie in de Antwerpse binnenstad geen parkeerticket koopt, riskeert een parkeerretributie. Die bedraagt 44 euro en verloopt na 5 uur. Om te controleren of geparkeerde auto’s betaald hebben, stuurt de stad Antwerpen niet alleen parkeerwachters, maar ook scanwagens de straten in. Die controleren via ANPR-camera’s alle parkeervergunningen en parkeersessies die zijn gestart via een parkeerautomaat, app of sms. De scanwagens worden bestuurd door parkeerwachters.
Significante stijging
VB ziet een band tussen het aantal boetes en het gebruik van scanwagens. In het begin van deze legislatuur (2019) werden er maandelijks gemiddeld 14.610 boetes uitgeschreven. Tijdens de coronaperiode daalde het aantal boetes, maar nadien is dat cijfer gestegen tot gemiddeld 34.087 per maand. Vorig jaar werden er in totaal 294.388 boetes uitgeschreven. Dat zijn de cijfers die Anke Van dermeersch opvroeg bij de bevoegde schepen, Koen Kennis (N-VA). De scanwagens zijn in Antwerpen operatief sinds maart 2020.
Volgens Van dermeersch probeert het stadsbestuur het autorijden in de binnenstad tegen te gaan. “Deze boetes hebben niets meer met verkeersveiligheid of parkeerbeheer te maken, maar alles met het spijzen van de stadskas”, vindt de politica.
“Het parkeerbeleid en de bijhorende handhaving, of dat nu gebeurt door een parkeerwagen of door een scanwagen, heeft als enige doel om het publieke domein voor de bewoners van deze stad toegankelijk te houden”, reageert het kabinet van schepen Koen Kennis. Volgens hem was het nodig om de zones voor betalend parkeren uit te breiden omdat bewoners geen parkeerplek konden vinden in hun eigen straat. “De stijging van de inkomsten is dus vooral te verklaren door de uitbreiding van de betalende zone. Volgens Kennis zal een grotere pakkans er op termijn voor zorgen dat er minder parkeerovertredingen gemaakt zullen worden. “In een ideale wereld zijn er geen parkeerretributies, wegens geen overtredingen.”








Wij betalen ons al blauw aan allerlei soorten van taks en er bovenop nog eens parkeerboetes ondanks het feit dat wij rijtaks betalen is “mogen gratis parkeren” niet inbegrepen. Hoe lang gaan wij ons dit nog tegen heug en meug laten wel gevallen, tot verkiezingsjaar 2024 ?
Ben geboren in Antwerpen, heb er vijfenveertig jaar gewoond. Had een zaak met werkplaats en personeel in Antwerpen stad. Heb zaak gesloten en ben weg. Tot nooit meer Antwerpen.
Wie wil er nu naar Antwerpen? Het Marrakesh en Chicago aan de Schelde. Ik denk dat je veiliger bent in het echte Marrakesh dan in dat van aan de Schelde.
Niet enkel in Antwerpen , wordt autorijden stillaan onleefbaar gemaakt – de auto is nu reeds de grootste melkkoe voor de roverheid , maar het is blijkbaar nog niet genoeg , en slaan u voor het minste Boetes om uw oren , er is totaal geen tolerantiegrens niet meer – vroeger was voor de Politie gangsters , illegalen, drugsdealers enz oppakken prioriteit , op heden is dat pesten en nog eens pesten geworden .
En alles zogezegd voor de zwaar misbruikende woorden ” het is voor de veiligheid” !! Mijn Kl… ook
Ben 61 jaar en het pestgedrag tegenover de Vlamingen is nog nooit zo groot geweest , Nog een jaar en Belgie verdient bijna niks meer aan mij , want ik verlaat deze regerende maffia staat .en verhuis naar een leefbaar ander land
Idem met de lez zone, heb ooit zo eens een boete gehad en geeigerd te betalen omdat het gelijkheidsbeginsel was geschonden omdat de scheepvaart miljarden keren meer vervuilt dan ik en die moeten niet betalen (vriendjes van de wever) en plots was de boete geseponeerd. En ik mocht mijn bezwaar bij hen indienen dus ze spelen rechter en eisende partij samen, nva is er enkel om de mensen uit te persen via hun auto om de wever zijn vier vetbetaalde jobkes te financieren. Als je een lez boete krijgt, mail dan naar [email protected] en ik bezorg je de bewijzen. Stuur hetzelfde bezwaar in en als ze weigeren heb je een document voor de rechtbank.
Het gebeurt niet alleen in Antwerpen, Mechelen is even slecht voor de automobilist met hun gasboetes en mensen kilometers doen rondtoeren via een ring om aan hun adres te geraken.
Zeker in onze hoedanigheid van blanken van gepensioneerden leeftijd op het openbaar vervoer, in wachthutjes, op de roltrappen van de pre-metro etc…bespuwd door “jongeren” (ge weet wel !) die door de censurerende overheid, intentioneel wegkijkend over de Linkse schouder, nooit nader mogen gedefinieerd worden want anders worden de bespuwde slachtoffers immers gestigmatiseerd als vermeend “discriminatoir”, “onverdraagzaam” of “racistisch”(sic) en met nog andere koldereske begrippen uit de catalogus der politiek-correct ontstoken terminologie. Ik woon in Antwerpen ik kan het weten !
Zou dat ter financiering der rijkelijke banketten van “die van op ‘t Stadhuis” ?