Eerder deze week raakte bekend dat duizenden pakjes van Bpost niet op hun bestemming aankomen, deels omdat bezorgers zelf bestellingen blijken bij te houden. Nu komt ook naar boven dat er de voorbije vijf jaar enorm veel brieven, rouwbrieven en aangetekende zendingen verloren gegaan zijn. Dat blijkt uit cijfers van cd&v-Kamerlid Leen Dierick.
In 2022 kreeg Bpost 955 klachten over brieven en aangetekende zendingen over verdwijning, vertraging, adreswijzigingen, beschadigingen, onterechte terours… Het aantal klachten is wel in dalende lijn: in 2021 ging het nog om 1.305 klachten en het jaar voordien waren het er 1.876.
Diefstal
Over de gehele postsector werden er 21.065 klachten geregistreerd over pakketjes. Het overgrote deel ging over verdwijningen en dan nog eens vooral bij Bpost (82 procent). “De cijfers verbeteren”, geeft Kamerlid Leen Dierick (cd&v) toe. “Toch wil ik minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) aanmanen om verder te werken aan een goede dienstverlening.”
Het aantal klachten over pakketjes die niet aankomen stijgt wel. Bezorgers houden bestellingen zelf bij. “Een evolutie die we niet graag zien gebeuren en we treffen maatregelen”, vertelt Veerle Van Mierlo van Bpost. Ze benadrukt wel dat het over 0,1 procent van het totaal aantal pakketjes gaat. “Maar in absolute getallen is dat veel.”
Lees ook:






