Onder andere Nederland en het Verenigd Koninkrijk namen al maatregelen om de verkoop van lachgas te verbieden. N-VA wil in ons land dat voorbeeld volgen en de verkoop van lachgaspatronen volledig te verbieden. Dat is nodig omwille van de gezondheids- en veiligheidsrisico’s, vindt de partij. In een enquête gaf 18 procent van de jonge bestuurders aan maandelijks te rijden na het gebruik van lachgas.
Samen met cocaïne, cannabis en xtc is lachgas een van de meest voorkomende drugs in het verkeer. Alcohol blijft met stip op één staan. Volgens N-VA-Kamerlid Wouter Raskin is het gebruik van lachgas niet zonder gevaar. “Het gebruik van lachgas zorgt voor een versuft gevoel, een verminderd reactievermogen en een verstoorde perceptie”, legt hij uit. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld alcohol en bepaalde drugs, kan lachgas niet gedetecteerd worden met een test.
Mensen gebruiken lachgas omdat het een zeer korte, krachtige roes geeft. Via een gasfles of gaspatroon wordt een ballon gevuld. Via die ballon ademen gebruikers lachgas in. Het gas ontspant de spieren en zorgt soms voor hallucinaties. Mensen lopen risico op hart-en bloedvaatproblemen en ademhalingsproblemen. In februari reed een jonge bestuurder in op een geparkeerde auto in Lokeren. In zijn auto werd een fles lachgas gevonden. In Nederland vielen er al verschillende doden na ongelukken waarbij mensen onder invloed van lachgas waren.
Niet voor medische sector
N-VA roept daarom op tot een totaalverbod op de verhoop van dergelijke lachgaspatronen. Lachgas wordt gebruikt om mensen in narcose te brengen of als pijnverdovend middel in ziekenhuizen. Daarnaast wordt het als drijfgas gebruikt in slagroomspuiten.
Een verbod zou dus niet voor de medische sector en bepaalde voedingsindustrieën gelden. “Hoewel het de verkoop via het internet en in het buitenland niet volledig kan tegenhouden, willen we wel elk initiatief dat de drempel voor de aanschaf verhooft en het gebruik van lachgas als roesmiddel volmondig steunen”, legt Kathleen Depoorter uit.
Zowel federaal minister van Volksgezondheid Vandenbroucke (Vooruit) als minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) drukten in het verleden al hun bezorgdheid uit over het toenemende gebruik van lachgas, maar er kwam nog geen wetgevende tekst van die regeringspartijen. “Daarom leggen wij onze tekst als opbouwend oppositiewerk ter stemming neer”, besluiten de N-VA’ers. “Samenwerken in het kader van volksgezondheid en de verkeersveiligheid over partijgrenzen heen moet kunnen.”






