In Nederland kunnen elektrische wagens voortaan misschien niet altijd meer opladen.

In Nederland kunnen elektrische wagens voortaan misschien niet altijd meer opladen. Foto: Shutterstock

PAL PLUS

Nederlandse netbeheerder wil laadpalen voor elektrische wagens uitschakelen tussen 16 en 21 uur: “In Vlaanderen niet aan de orde”

Wannes Neukermans

De Nederlandse elektriciteitsnetbeheerder Stedin heeft laadpaalexploitanten opgeroepen om laadpalen voor elektrische auto’s uit te schakelen tussen 16.00 en 21.00 uur. Er wordt fors geïnvesteerd in extra capaciteit maar dan nog dreigt een overbelasting, zeggen de Nederlanders. De Vlaamse netbeheerder Fluvius zegt dat dit in Vlaanderen niet aan de orde is.

Stedin, dat vooral in de verstedelijkte Randstad actief is, roept laadpaalexploitanten op om laadpalen voor elektrische wagens tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten. Dan komen de mensen thuis van het werk en zetten ze allerlei apparaten aan, waardoor er veel vraag naar stroom is, aldus de netbeheerder.

Piekuren

“We trekken alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet”, zegt Stedin-topman Koen Bogers. “Met name in de avondpiek en op zonnige voorjaars- en zomerdagen barst het net uit zijn voegen.” Eerder raakte al bekend dat in bepaalde provincies bedrijven niet meer kunnen aansluiten op het elektriciteitsnet.

Woordvoerder Björn Verdoodt van Fluvius benadrukt dat een dergelijke situatie in Vlaanderen niet aan de orde is. “Ook in Vlaanderen komen er wekelijks laadpalen bij, maar wij gaan altijd in overleg met de lokale besturen om te kijken waar er nog capaciteit op het net over is. Daarnaast rollen we ook een investeringsplan ter waarde van 4 miljard euro extra uit, waarbij we het elektriciteitsnet tegen 2032 klaar willen maken voor massaal veel meer elektrische wagens, warmtepompen en de noden van de industrie. Zo proberen we problemen zoals nu in de Nederlandse steden voor te blijven.”

Op die manier hoopt Fluvius de grote elektrificatie in de transportsector, in de industrie en bij de huishoudens voor te zijn. “100 procent zeker kunnen we natuurlijk nooit zijn, maar op basis hiervan zouden we toch al een serieuze basis moeten hebben tegen de jaren 2030.”

Lees ook:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

3 gedachten over “Nederlandse netbeheerder wil laadpalen voor elektrische wagens uitschakelen tussen 16 en 21 uur: “In Vlaanderen niet aan de orde””

  1. En de electrische auto-waanzin gaat verder. Maar in België moeten we ons niet ongerust maken. Dit is de gebruikelijke methode: eerst ontkennen dat er een probleem is/gaat komen, dan proberen belachelijk te maken, dan de boodschappers beschuldigen van kwaadwilligheid, dan de zaak onderzoeken (met comissies, subcomissies, ‘experten’ en een ‘Tast-Force’) en dan tot de conclusie komen dat we in de sh*t zitten maar het te laat is om te veranderen. Doet me denken aan de ramp destijds in Tsjernobyl. In heel noord- en centraal Europa nucleaire neerslag. Behalve België (volgens onze politiekers).

Plaats een reactie

Delen