Anonieme campagne tegen Vlaams Belang: “Wet op verkiezingsuitgaven kan je makkelijk omzeilen”

"Mijn klant kiest ervoor zijn identiteit niet prijs te geven." Foto: Belga & website ons.vlaanderen

Verkiezingen 2024

Anonieme campagne tegen Vlaams Belang: “Wet op verkiezingsuitgaven kan je makkelijk omzeilen”

Wannes Neukermans

Al een hele week verschijnen er reclamefilmpjes van ‘Ons Vlaanderen’, een anonieme campagne die Vlaams Belang in het vizier neemt. “Vlaams Belang presenteert zichzelf als een ‘sociale’ partij. Maar schijn bedriegt”, klinkt het op de website. Professor openbare financiën Herman Matthijs legt uit dat, zelfs als er onrechtreeks een politieke partij achter de campagne zit, dit niet valt onder de verkiezingsuitgaven tijdens de sperperiode. “Eigenlijk is die wet veel te makkelijk te omzeilen.”

Volgens Ons Vlaanderen verdedigt Vlaams Belang de belangen van het grote geld. “Dat sociaal programma? Dat is pure strategie? Puur voor de show.” In verschillende filmpjes waarin acteurs bedrijfsleiders spelen wordt de idee verspreid dat Vlaams Belang een partij voor rijke ondernemers is. Woordgebruik als “in de pocket” en “hij pakt het geld uit uw zakken en steekt het recht in die van ons” en de negatieve framing van ondernemers doet vermoeden dat de campagne vanuit linkse hoek komt, misschien die van de vakbond.

“Klant wil identiteit niet prijsgeven”

Het is niet duidelijk wie er precies achter deze campagne zit. De website werd geregistreerd door ‘All Of The Lights BVBA’, een communicatiebureau uit Gent. Zaakvoerder Sander Van der Maelen geeft in een reactie aan dat hij inderdaad de campagne organiseert in opdracht van een klant. “Mijn klant kiest ervoor om op dit moment zijn identiteit niet prijs te geven”, reageert Van der Maelen. In een ver verleden was Van der Maelen zelf actief voor SP.A (nu Vooruit). Op de vraag of zij iets met de campagne te maken hebben, reageert hij opnieuw dat zijn klant ervoor kiest om op dit moment anoniem te blijven.

Zelfs als een politieke partij, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks, achter dergelijke campagnes zit, vormt dit geen schending van de wet op de verkiezingsuitgaven. Die is immers veel te gemakkelijk te omzeilen, legt professor openbare financiën Herman Matthijs uit. “Die dateert van 1989 en toen waren de partijen die verbonden waren met de zuilen nog de grootste.” Door enkel uitgaven van de politieke partijen zelf als verkiezingsuitgaven te categoriseren, konden bijvoorbeeld mutualiteiten en vakbonden gemakkelijk reclame blijven maken voor politieke partijen. “Georges-Louis Bouchez klaagde enkele maanden geleden nog dat Solidaris reclame maakte voor de PS”, illustreert Matthijs. Organisaties die steun krijgen van politieke partijen, kunnen dus op die manier campagne voeren, zonder rekening te houden met de wet op de verkiezingsuitgaven.

Lees ook:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

5 gedachten over “Anonieme campagne tegen Vlaams Belang: “Wet op verkiezingsuitgaven kan je makkelijk omzeilen””

  1. In tegenstelling tot andere partijen kunnen de CD&V, Vooruit en de OVLD nog altijd terugvallen op de aan hen gelinkte vakbonden, ziekenkassen en niet te vergeten op een ambtenarij, tot in het gerecht toe, die bestaat uit voornamelijk politiek (statutair) vastbenoemden. Toestanden ontstaan in een verleden, maar die echter niet meer corresponderen met de huidige realiteit. Voorlopig zullen ze nog wegen op het kiesgedrag van veel mensen, want niet zomaar weg te branden. Alhoewel, aan alles komt een eind. Behalve aan een worstje. Daaraan zijn er twee…

  2. Nu blijkt dat de concurrenten van het Vlaams Belang zich menen te moeten verlagen met een openlijke poging tot bedrog van de kiezer lijkt me dit eerder een goede zaak voor het V.B.. Dit is gewoon een bewijs van zwakheid van de zelfverklaarde democraten en een totaal gebrek aan argumenten. Ook het teruggrijpen naar de Chinese ‘affaire’ met FDW van +8 jaar geleden waarbij niets onwettigs gebeurd is toont aan in welke hoek de werkelijke ‘deplorables’ zijn te vinden.

  3. Ik had me aan amusante satire verwacht, maar “ons Vlaanderen” bleek grove antireclame te zijn. Als communicatiebureau zou ik me schamen over zo’n weinig overtuigend verhaal. Wie valt daar nu in?

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen