De maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen wordt, waar het kan, verhoogd naar 130 kilometer per uur. Deze maatregel staat in het hoofdlijnenakkoord dat werd overeengekomen tussen PVV, VVD, NSC en BBB. De nieuwe regering van Geert Wilders acht zo’n verhoging noodzakelijk om de bereikbaarheid in heel Nederland te verbeteren. Het is echter nog niet duidelijk wanneer dit besluit effectief in werking treedt.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Halverwege maart 2020 werd de maximumsnelheid nog teruggeschroefd tot 100 kilometer per uur. Het toenmalige kabinet onder leiding van Mark Rutte (VVD) achtte dit nodig om de uitstoot van stikstof te doen tanen. Wat blijkt nu, de stikstofreductie ten gevolge van de snelheidsbeperking is nagenoeg nihil. Zo verklaarde stikstof-expert Wim de Vries (Wageningen Universiteit) dat de snelheidsverlaging de uitstoot slechts met 0,2 procent omlaag brengt. Rekening houdend met veiligheid en geluidshinder heeft de huidige regering dus besloten om, waar het kan, de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur te herintroduceren. Een besluit dat trouwens niet gespaard blijft van kritiek.
Wat met de verkeersveiligheid?
Onder meer Veilig Verkeer Nederland (VVN) is niet te spreken over deze maatregel. VVN vreest voor een negatieve impact op de Nederlandse verkeersveiligheid, aangezien de kans op ernstig letsel bij hogere snelheden toeneemt. Er wordt ook gevreesd voor gevaarlijke situaties door ontstane snelheidsverschillen. De minimumsnelheid op de Nederlandse snelwegen bedraagt 60 kilometer per uur, waardoor de maximumsnelheid in dat geval meer dan twee keer zo hoog ligt. “Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact. De kans op ernstig letsel neemt daardoor toe. Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.” Zo klinkt het op de site van VVN.
Als reactie op de nieuwe maatregel van de Nederlandse regering, herhaalt het Vlaams Belang haar pleidooi om de maximumsnelheid ook in ons land op te krikken. Vlaams Parlementslid en voorzitter van de commissie Mobiliteit Bart Claes (Vlaams Belang) gelooft dat in België een soortgelijk scenario op tafel ligt: “Concreet kan de maximumsnelheid op autosnelwegen tussen 23 uur en 6 uur perfect omhoog.”









Breng de minimum snelheid naar 80 km/u en 1 argument tegen is reeds geschrapt…
Terecht, het moet eens en voor altijd gedaan zijn met dat eeuwig belemmeren en beletten vanwege Linkse despoten.