Nieuwe plaag in Marseille: vernielen van pleziervaartuigen

De haven van Marseille. Shutterstock

Veiligheid

Nieuwe plaag in Marseille: vernielen van pleziervaartuigen

Piet Van Nieuwvliet

Voor veel mensen rijmt vakantie op vrijheid: die enkele weken die ons de mogelijkheid bieden los te komen van de dagelijkse zorgen, tijd met de kinderen door te brengen en andere oorden op te zoeken. In Marseille rijmt vakantie ook steeds meer op geweld, op vernielingen, op agressie. Dat moesten in elk geval vele eigenaars van pleziervaartuigen ervaren in de ongeveer 14 havens van de tweede grootste stad van Frankrijk. 

De uitbaters van de havens zijn bijzonder kwaad over de toegenomen criminaliteit. Didier Réault, ondervoorzitter van de metropool en verantwoordelijke voor Zee, Kust en Havens: “Zoals overal in de stad komen ze stelen en vernielen. Boten werden betreden, toegangspoortjes vernield, boten beschadigd of gestolen. Ook vuurtjes werden aangestoken.”

Het gaat vooral om boten die aan de kade liggen en geviseerd worden. Maar het gebeurt ook dat de criminelen zich gewoon een boot toe-eigenden om op zee te gaan varen. “Dan werden die soms op zee teruggevonden, want de boeven meerden de vaartuigen niet goed aan.”

Zware facturen

Waarom is dit een fenomeen van vooral de zomer? “Tijdens de zomer hunkert men naar het strand”, aldus nog Réault.

De vernielingen waren het grootst in de havens van Pointe Rouge, en in de Vieux-Port, omdat daar bijzonder veel pleziervaartuigen liggen (zo’n 3.000).

Wie de daders waren, is moeilijk te zeggen, maar het gaat allicht om hetzelfde crapuul dat ook de binnenstad tot een echte hel maakt, aldus Martine Vassal, voorzitster van de Metropool Aix-Marseille. Daarom heeft ze besloten “om vanaf volgend jaar een speciale politie-eenheid in te schakelen, die de 19 agenten van de havenpolitie zal bijstaan”. 

Intussen loopt de schade op. Het laat bij veel vakantiegangers, die eigenaar zijn van de beschadigde pleziervaartuigen, een wrang gevoel achter. Evenzo bij de nautische clubs, die geconfronteerd worden met de woede van de vaartuigeigenaars.

Niet alleen de kosten om een boot terug zeewaardig te maken, lopen op. Maar de havens veiliger maken, kost ook handenvol geld. Zo investeerde de Yachting Club van Pointe Rouge ongeveer 300.000 euro om de toegang tot de haven te beveiligen, kosten die worden doorgerekend naar de gebruikers van de haven.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Piet is een auteur die voor 't Pallieterke al heel wat jaren op de teller heeft. Voor PAL NWS brengt hij vooral nieuws aan van gebeurtenissen binnen Europa. Daarbij trekken vooral onderwerpen als migratie en vrijheid zijn aandacht.

Plaats een reactie

Delen