Het Verenigd Koninkrijk kent een explosie van het aantal leerlingen die gesanctioneerd werden wegens zogenaamd ‘racistische’ feiten. Volgens officiële cijfers werden in 2024 meer dan 15.000 leerlingen geschorst, twee keer zoveel als in 2021, toen er 7.400 schorsingen werden geregistreerd.
In die cijfers bevinden zich 2.500 schorsingen van kinderen in de lagere school en zelfs vijf leerlingen tussen 4 en 5 jaar! Op die leeftijd moeten kinderen nog goed leren spreken en schrijven, en een taal leren beheersen. En toch worden bepaalde onhandige uitspraken van kinderen meteen geïnterpreteerd als racistisch.
Zo werd een leerling geschorst wegens deze ‘racistische’ uitspraak: hij had de huidskleur van een medeleerling beschreven als ‘chocoladekleur’. Een ander kind gebruikte een term die zo uit supportersmiddens in het Engelse voetbal lijkt te komen. Maar kan men een kind ‘racistische’ opmerkingen aanrekenen als het met moeite kan spreken, laat staan een taal beheerst?
Journaliste Georgina Mumford heeft in elk geval haar bedenkingen: “Zelfs heel jonge kinderen worden vaak behandeld als volwassenen. Hun onhandig taalgebruik wordt ten onrechte vaak verklaard door verkeerde intenties. Hoe kan dit bij zo’n jonge kinderen?”
Kritiek uit bepaald hoek
Experts wijzen in dit verband op het smoesje van de administratie: leraars meldden aan de lopende band dit soort incidenten omdat ze zichzelf willen indekken tegen mogelijke kritiek en willen de controlediensten tonen dat ze directieven strikt opvolgen. Het resultaat laat zich raden: sommige schoolinstellingen houden lijsten bij van ‘racistische’leerlingen in de lagere school. 9 lagere scholen op de 10 geven trouwens aan dat ze voorstander zijn van lessen betreffende ‘raciale gevoeligheid’, met andere woorden: om deze zogenaamde micro-agressie te vermijden.
Dit cijfer, 9 op de 10 lagere scholen, verontrust verschillende commentatoren omdat dit volgens hen alleen kan leiden tot nog meer absurde meldingen. In bepaalde gevallen werd de politie in lagere scholen opgeroepen voor zogenaamde Non-Crime Hate Incidents (feiten dus die geen inbreuk zijn, maar moeten worden geregistreerd omdat ze ‘verdacht’ zijn).
Kinderen van 5 jaar, kleuters die net leren praten, als ‘racisten’ bestempelen: hiermee tuimelt de Britse justitie in een absurd theater en ondermijnt het tezelfdertijd haar eigen geloofwaardigheid. Christopher McGovern, voorzitter van de pressiegroep Campaign for Real Education, waarschuwt voor een ‘gedachtepolitie’, zo typerend voor totalitaire regimes.