Kerstman verdwijnt eenmalig uit Plopsaland, maar "moslims vroegen hier niet om"

Khalid Benhaddou. Photo News en Shutterstock

Cultuuroorlog

Kerstman verdwijnt eenmalig uit Plopsaland, maar “moslims vroegen hier niet om”

Anton Schelfaut

De Kerstman verdwijnt dit jaar uit Plopsaland en aan de Hogeschool Utrecht worden Kerstmis en Pasen herdoopt tot ‘nationale feestdag’. Het zijn keuzes die volgens de Gentse moslimtheoloog Khalid Benhaddou niet bijdragen aan inclusie, maar net de polarisatie versterken. “Moslims zijn niet de vragende partij voor het uitwissen van kerst of pasen”, benadrukt hij.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Benhaddou stelt dat dergelijke beslissingen zelden voortkomen uit een vraag vanuit de samenleving. “Niemand op straat vroeg hierom”, schrijft hij in een uitgebreide opiniebijdrage op X. Volgens hem gaat het om een krampachtige reflex van instellingen die menen dat neutraliseren gelijkstaat aan verbinden. In werkelijkheid worden tradities uitgevlakt, waardoor er een samenleving zonder geheugen dreigt te ontstaan, argumenteert hij.

Centraal in zijn betoog staat dat moslims geen vragende partij zijn om christelijke feestdagen of symbolen te schrappen. “Moslims genieten mee van de kerstsfeer, bezoeken kerstmarkten en zien tradities als onderdeel van het gedeelde weefsel en de volkscultuur”, aldus Benhaddou. Toch ontstaat telkens opnieuw de indruk dat de islam deze veranderingen eist. Dat frame noemt hij zowel feitelijk onjuist als moreel onrechtvaardig: “Zo duw je moslims opnieuw in een verdomhoekje en voed je precies de polarisatie die je wil vermijden.”

(Lees verder onder het X-bericht.)

Weg vooruit

De moslimtheoloog wijst erop dat symbolen niet gevaarlijk zijn, maar juist bakens in onzekere tijden. Hij erkent dat sommige tradities exclusief waren en kritisch herdacht moeten worden, maar benadrukt dat het volledig uitvlakken ervan de samenleving armer maakt. Volgens hem is de échte keuze die voorligt niet die tussen Kerstman of kabouter, maar tussen angst en vertrouwen.

Benhaddou pleit daarom voor een “volwassen pluraliteit”: corrigeren waar tradities buitensluiten, maar ook ruimte laten voor de verbindende kracht van symboliek. “Verbinden wat verbindt, corrigeren wat buitensluit, maar betekenis laten bestaan. Dát is de weg vooruit”, besluit hij.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

2 gedachten over “Kerstman verdwijnt eenmalig uit Plopsaland, maar “moslims vroegen hier niet om””

Plaats een reactie

Delen