Overheid beboet zichzelf: De Lijn betaalt 148.000 euro LEZ-boetes in half jaar

Bus van De Lijn. Shutterstock

Binnenland politiek

Overheid beboet zichzelf: De Lijn betaalt 148.000 euro LEZ-boetes in half jaar

Anton Schelfaut

De Vlaamse overheid creëert lage-emissiezones (LEZ), maar krijgt haar eigen vervoersmaatschappij niet in regel. Het resultaat? De belastingbetaler betaalt de rekening voor een systeem waarbij de overheid zichzelf beboet. De cijfers spreken boekdelen: in amper een half jaar tijd verdubbelden de LEZ-overtredingen van De Lijn.

Van januari tot en met eind juni 2025 ontving De Lijn maar liefst 911 boetes voor overtredingen in de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen. De financiële schade bedraagt in totaal 148.300 euro: 23.950 euro in Antwerpen en 124.350 euro in Gent. Ter vergelijking: in heel 2024 ging het nog om 384 boetes voor in totaal 70.375 euro.

Vlaams Parlementslid Sarah T’Joens (Vlaams Belang), die de cijfers opvroeg, noemt de situatie hallucinant. “De Vlaamse regering creëert lage-emissiezones, maar slaagt er niet eens in haar eigen openbare vervoersmaatschappij in regel te krijgen, terwijl ze dat wél van de burgers verwacht”, hekelt ze.

Structureel falen van beleid

Hoewel de regering eerder dit jaar beloofde het probleem aan te pakken, blijkt dat maar moeilijk te lukken. De Lijn had in het budget voor 2025 slechts 11.000 euro voorzien voor LEZ-boetes en 65.000 euro voor jaarpassen om binnen te mogen in die zones. Die bedragen schieten ruimschoots tekort.

“Dit is geen kwestie van toevallig een paar fout ingeplande bussen”, stelt T’Joens. “Het gaat om een structureel falen van een beleid dat regels oplegt zonder de middelen te voorzien om ze zelf na te leven.”

Ondertussen neemt de politieke strijd om de LEZ-verstrenging toe. Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) roept minister Jo Brouns op om de versoepeling van de LEZ-regelgeving snel door te voeren, ondanks een kritisch advies van de Raad van State. “De LEZ-verstrenging gaat niet door en daar zal Groen niets aan veranderen”, aldus Pieters, die Gents schepen Filip Watteeuw (Groen) verwijt onrust te stoken.

De klok tikt: er resten nog slechts twee maanden om de wijziging tijdig door te voeren voor 1 januari 2026, wanneer de toegangscriteria zonder ingrijpen automatisch strenger worden.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

Plaats een reactie

Delen