Van Hoppin naar Floppin: Vlaanderen zet mislukte app van 100 miljoen euro stop

Een bus van De Lijn. Shutterstock

Binnenland politiek

Van Hoppin naar Floppin: Vlaanderen en De Lijn zetten mislukte app van 100 miljoen euro stop

Lode Goukens

De vorige Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft een puinhoop achtergelaten. Het ergste dossier betreft het vervoer op aanvraag voor gehandicapte of bejaarde Vlamingen. Een dossier waaraan enkele vzw’s en reclamebureaus een vermogen verdienden, maar dat nooit het gewenste resultaat opleverde.

Op 6 januari 2024 ging Hoppin van start, met bijna twee jaar vertraging. Maar anderhalf jaar en bijna 100 miljoen euro later is het al uit met de pret. Een fiasco met een kwalijk geurtje van belangenvermenging dat blijft hangen.

Kent u de Hoppinapp of de Hoppincentrale? Dat was een app, een website en een callcenter in één dat in stilte verdween. De Hoppincentrale was “een veredelde routeplanner”, zoals toenmalig Vlaams Parlementslid Stijn Bex het noemde. Een project waarvoor minister Peeters een contract van 80 miljoen euro tekende. De vraag is waarom Hoppin in stilte is vervangen door De Lijn Flex. Nota bene de dienst die Hoppin beoogde te vervangen.

Rekenhof spreekt van een ramp

Het Rekenhof schreef in een rapport uit 2024 dat er twee jaar vertraging was op de oorspronkelijk voorziene datum. “De ambitie van de Vlaamse Regering blijft echter wel het hoogste integratieniveau, al is het onduidelijk wat de planning daarvoor is, hoe dat concreet wordt uitgewerkt of wat de bijhorende kosten ervoor zijn”, aldus het Rekenhof. Bovendien liep een opdracht compleet uit de hand. Vooropgesteld bedrag: 91.000 euro. Uiteindelijk kostenplaatje: 146.099,94 euro. Ongeveer 160 procent dus.

In een poging om de reiziger met het openbaar vervoer, deelfietsen, deelsteps of deelauto’s te helpen bij het plannen van zijn verplaatsing zonder eigen auto, wilde Peeters een app laten bouwen die alle vervoersmodi op elkaar zou aansluiten. Iets wat eigenlijk al bestond bij de NMBS en De Lijn. Dat MaaS – mobiliteit als dienstverlening – nergens in de hele Europese Unie een succes is, ondanks de tientallen projecten, mocht niet deren. Reclamebureau LDV United, communicatiebureau FINN en studiebureau Common Ground kregen de opdracht. Ze bedachten de merknaam Hoppin en begonnen de website en de app uit te werken. Kostenplaatje: 80 miljoen euro.

Wie een flexbus wil reserveren, moet dat nu dus opnieuw doen via De Lijn Flex. Exit dus de reclamebureaus en de mobiliteitsvzw’s. De Gentse vzw Mobipunt, die betaald werd om de Hoppincentrale te bemannen, is aan de kant geschoven. Die vzw ontving tussen 2022 en 2024 817.134 euro aan subsidies.

De conclusie is dat de belastingbetaler voor veel inkomsten heeft gezorgd bij mobiliteitsdeskundigen, een paar bedrijven en een paar vzw’s. Maar finaal werd geen enkele reiziger beter van het mislukte Hoppinproject. De dienstverlening is nu opnieuw dezelfde als in 2019.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Plaats een reactie

Delen