Grote ontgoocheling bij de fans van Marina Foïs. De nieuwste film van deze Franse actrice, met de titel Moi qui t’aimais, trekt niet echt een massa filmliefhebbers aan, zo blijkt. De prent wordt sinds 1 oktober in de Franse filmzalen vertoond, maar tot hiertoe vonden slechts 8.700 Fransen het de moeite om de verplaatsing naar de cinema te maken.
Niet echt een denderend succes, deze film van scenariste Diane Kurys waarin de laatste 12 jaren worden geschetst van het mythisch filmkoppel Simone Signoret-Yves Montand. Gemiddeld kwamen er slechts een tiental bezoekers per filmvoorstelling.
Volgens de webpagina van Boxoffice Pro een wel erg magere start van een film, die nochtans wat het onderwerp betreft heel wat Fransen had moeten kunnen lokken. Nog verrassender, als je weet dat de film zwaar gesubsidieerd werd: 6 miljoen euro belastinggeld.
De Franse krant Le Figaro vond dat de film “zichzelf ridicuul in de vernieling rijdt”, Télérama omschreef de film als “drammerig”, en France Info had het over een “onhandige” film, met een mislukte plot. Maar vooral de commentaar van Benjamin Castaldi, kleinzoon van Simone Signoret, bleef hangen: “Deze film bespot Simone Signoret en Yves Montand. Men vervalst hun geschiedenis, men vervormt hun waarheid”.
Catastrofale promo
Al moet gezegd dat ook de ‘promotie’ van hoofdrolspeelster Marina Foïs niet veel voor de film betekende. Op 27 september was ze gaste in het RTL-programma Journal inattendu. De actrice vond het nodige een lange tirade af te steken tegen “het gebrek aan empathie” van de Fransen tegenover migranten. “Waarom kunnen Fransen zich zo moeilijk verplaatsen in de geschiedenis van mensen die zich ontwortelen door naar hier te komen? Want die verlaten hun familie, hun grond en hun cultuur. De vertrekkers worden hierdoor verscheurd. Waarom hebben ze dan geen recht op perspectief bij ons?”
Volgens haar is er geen sprake van een migratietsunami en wordt Frankrijk “niet bedreigd” door migratie. Integendeel, aldus Foïs, “een Syrische familie installeert zich in een dorp, opent er een beenhouwerij en doet de school opnieuw draaien. Dat is de realiteit waarover men nooit spreekt”. Vreemde promotie van een migratiefilm, op een moment dat bekend werd dat een 80-jarige vrouw in Niort verkracht werd door een jonge Afghaan, lijken veel Fransen te denken.
Meer over cultuuroorlog