Dienstenchequebedrijf weigert samenwerking met klant die Nederlandstalige poetshulp vraagt

Illustratiebeeld (Shutterstock) en Tom Lamont (Belga)

Binnenland politiek

Dienstenchequebedrijf Trixxo weigert samenwerking met klant die Nederlandstalige poetshulp vraagt

Anton Schelfaut

Een gesubsidieerd dienstenchequebedrijf dat klanten weigert omdat ze vragen naar poetspersoneel dat Nederlands spreekt. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar uit e-mailverkeer dat Vlaams Parlementslid Tom Lamont (Vlaams Belang) in handen kreeg, blijkt dat Trixxo precies dat deed. De samenwerking werd stopgezet met een klant die expliciet vroeg om “poetspersoneel dat Nederlands spreekt”.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Vlaams Parlementslid Tom Lamont (Vlaams Belang) noemt het “ronduit schandalig” dat een door de Vlaamse overheid gesubsidieerde organisatie klanten valselijk beschuldigt van discriminatie, enkel omdat ze Nederlands willen kunnen spreken met poetspersoneel dat bij hen tewerkgesteld is. Volgens hem is dit incident tekenend voor een ontsporing van het antidiscriminatiebeleid, waarbij gezond verstand plaatsmaakt voor ideologische dwang. Zeker in een sector waar men in de persoonlijke en huiselijke sfeer werkt, en waar veel klanten ouderen zijn die enkel Nederlands begrijpen, is duidelijke communicatie essentieel.

Het paradoxale aan de situatie is dat zelfs UNIA, het officiële gelijkekansencentrum, erkent dat het eisen van voldoende Nederlandse taalbeheersing gewettigd en noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie, stipt Lamont aan. Toch wordt een klant die zich op dat principe beroept, weggezet als discriminerend. “Dat is de wereld op zijn kop”, aldus Lamont. De Vlaamse overheid subsidieert bedrijven die het leven van de Vlamingen makkelijker moeten maken, maar ondertussen weigeren die bedrijven klanten die gewoon vragen dat hun huishoudhulp hen begrijpt.

Lamont eist nu dat minister van Werk Zuhal Demir (N-VA) ingrijpt. Gesubsidieerde dienstenchequebedrijven moeten volgens hem verplicht worden om een verzoek tot het gebruik van de Nederlandse taal te respecteren. “Wie belastinggeld ontvangt, heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid”, besluit Lamont. “Vlaamse burgers verdienen respect voor hun taal, niet valse beschuldigingen van racisme.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

Plaats een reactie

Delen