Wanneer in de pers wordt gesproken over de achteruitgang van het onderwijs in Vlaanderen, wordt de olifant in de kamer meestal zorgvuldig genegeerd: immigratie. De neergang heeft meerdere oorzaken, maar de voornaamste is wel de voortdurende import van leerachterstand. Niet alle buitenlanders dragen echter bij aan dat probleem, blijkt nu. Leerlingen afkomstig uit andere Europese landen, benen hun Vlaamse vriendjes zeer snel bij.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De Standaard plaatste maandag op de voorpagina de besluiten van een diepgaander onderzoek over de Pisa-resultaten. Daarin wordt toegegeven wat eigenlijk iedereen al wist die het wilde weten: “Er gaapt al jaren een kloof tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond.“ Vier op de tien allochtone leerlingen halen niet de “noodzakelijke vaardigheden en attitudes om alledaagse wiskundige en leesproblemen op te lossen.” Dat is dubbel zoveel als bij autochtone kinderen.
De grote verdienste van dit onderzoek is dat het er op wijst dat ‘de migranten’ geen homogene groep zijn. Er blijkt bij de schoolprestaties een groot verschil tussen kinderen met een Oost-Europese achtergrond en die met een Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst. Als je ook de sociaaleconomische positie in rekening brengt, scoren leerlingen uit de eerste groep zelfs even goed als Vlaamse leerlingen.
Het belang dat wordt gehecht aan onderwijs gericht op kennisoverdracht verschilt grondig van cultuur tot cultuur. In het monumentale The Wealth and Poverty of Nations, toont David Landes aan dat niet kapitaal, koloniale geschiedenis of grondstoffen bepalen of een samenleving vooruitgaat, maar vooral cultuur. Een belangrijk element daarin is hoe die cultuur kijkt naar kennis, discipline (waaronder tijdsdiscipline), lezen, wetenschap en de rol van vrouwen. Die culturele verschillen manifesteren zich steeds meer in de PISA-resultaten.
Het onderwijs kan de brokken van het immigratiebeleid niet lijmen
De leerlingen die achterblijven komen blijkbaar vooral uit islamistische landen. Die religie is niet de enige factor, maar speelt wel een belangrijke rol in een andere kijk op onderwijs. Islamitisch dogmatisme schept een onderwijscultuur waarin kritisch denken, wetenschap en leescultuur weinig ruimte krijgen. En de positie van de vrouw in de islam sluit de helft van de bevolking uit van gelijkwaardige kansen op onderwijs.
“De leerlingen die achterblijven komen vooral uit islamitische landen”
“Ontdek de kracht van diversiteit in onze scholen”. Het is de eerste zin van een tekst waarmee de ‘KULeuven School of Education’ een cursus aanprijst om leerkrachten uit te leggen hoe ze best invulling kunnen geven aan het onderwijs op multiculturele scholen. “Diversiteit als meerwaarde voor onderwijs”, titelt ook een stuk op de webpagina’s van de UGent. Wat hoop je te bereiken met een uitgangspunt dat een leugen is? Diversiteit is in vele omstandigheden, zeker in het onderwijs, absoluut geen kracht, maar een vreselijke handicap.
Het ligt niet in de beperkte mogelijkheden van het onderwijs om iets ongedaan te maken dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid is van beleidsmakers op een hoger niveau. Die moeten ophouden met het importeren van mensen met waarden die, ook op gebied van onderwijs, onverenigbaar zijn met die van onze samenleving. Onderwijs was lang een van de weinige dingen die Vlaanderen een voordeel gaven op de rest van de wereld. Dat zijn we snel aan het verliezen.






