Nieuwbouwproject weigert huurders met auto (Shutterstock)

Nieuwbouwproject weigert huurders met auto (Shutterstock)

Regelneverij

Enkel huurders zonder auto welkom in nieuwbouwproject

Piet Van Nieuwvliet

Het stedelijk bouwbedrijf Saga van Hamburg heeft met zijn geplande ‘auto-arme wijk’ in Wilhelmsburg voor massaal protest gezorgd. Voor 58 nieuwbouwwoningen op het gebied ‘Georgswerder Kirchenwiese’ moeten geïnteresseerden op papier verklaren dat ze geen auto bezitten.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Volgens verschillende juristen zou zo’n toezegging ontoelaatbaar en onwettig zijn. Een jurist, gespecialiseerd in huurrecht, Thomas Pliester, verklaarde aan persagentschap dpa dat hij “twijfelt of het mogelijk is huurders te verbieden een auto te bezitten” in de Duitse stad.

Een dergelijk verbod zou een mogelijke inbreuk op de privésfeer betekenen, en ligt bijzonder moeilijk in de vastgoedmarkt die sowieso al onder druk staat. Ook de Hamburgse huurdersvereniging tekende al protest aan tegen deze werkwijze. Een gelijkaardige poging van een bouwmaatschappij in Münster was eerder al mislukt. Ook van politieke zijde komt er kritiek, zo stelde de Hamburgse CDU-ondervoorzitter Richard Seelmaecker: “Dit is pure pesterij.” Hij eiste dat dit project per direct zou worden stopgezet.

Autobezitters tweederangsburgers?

Opmerkelijk is trouwens de voorgeschiedenis van dit stuk bouwgrond. De ontwikkelingsvennootschap IBA van de stad Hamburg zou de grond aan het stedelijk bouwbedrijf Saga hebben verkocht onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat er alleen autoloze huurders zouden wonen. Merkwaardig, want IBA ontkent dat in alle toonaarden. Haar woordvoerder liet uitschijnen dat Saga geen ondergrondse garages wilde bouwen. Voor de beide ondernemingen is de Hamburgse Bausenatorin Karen Pein (SPD) bevoegd.

Mijn naam is haas dus, en niemand weet hoe de vork aan de steel zit. Het project omvat wel een carsharing-station en er is verder plaats voorzien voor 20 bakfietsen en 140 gewone fietsen. Wegens de aanhoudende protesten en vooral de onduidelijkheid van de oorspronkelijke bedoeling, heeft Saga intussen de verhuur van nieuwbouwwoningen in deze wijk stopgezet. Men wil met de verkoper van de bouwgrond nog eens samenzitten, aldus de woordvoerder van Saga.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Piet is een auteur die voor 't Pallieterke al heel wat jaren op de teller heeft. Voor PAL NWS brengt hij vooral nieuws aan van gebeurtenissen binnen Europa. Daarbij trekken vooral onderwerpen als migratie en vrijheid zijn aandacht.

Plaats een reactie

Delen