Sinds april hebben al ongeveer 1 miljoen illegale migranten in Spanje een aanvraag ingediend voor een verblijfsvergunning. Volgens de Spaanse staatssecretaris voor Migratie, Pilar Cancela Rodriguez (PSOE), heeft de overheid zelfs genoeg (personeels)capaciteiten om tegen einde juni minstens 1 miljoen verblijfsaanvragen vlotjes te kunnen behandelen, liet ze maandag 15 juni aan het internationale persagentschap Reuters weten.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Als het verzoek van de illegale vreemdeling wordt aanvaard, mag hij (of zij) een jaar lang legaal in Spanje werken en verblijven. Minderjarige illegalen krijgen dat recht zelfs 5 jaar lang toegekend. En met de verblijfsvergunning kunnen de illegale vreemdelingen zich – voor een bepaalde periode althans – vrij binnen de (Europese) Schengenzone verplaatsen. De socialistische Spaanse regering wilde met haar actie illegale vreemdelingen de mogelijkheid bieden om een wettelijke verblijfsvergunning te verwerven: volgens schattingen bevonden zich in 2025 immers niet minder dan 850.000 illegalen op het Spaans grondgebied – een onderschatte problematiek.
En nu is het wachten op het aanzuigeffect…
De regering van de Spaanse socialist Pedro Sanchez publiceerde dit uitzonderlijke regularisatieprogramma op 15 april. Illegale migranten mochten, aldus dit voorstel, een verzoek voor een verblijfsvergunning indienen, als ze konden bewijzen dat ze op 1 januari 2026 minstens 5 jaar ononderbroken in Spanje leefden. Ook migranten die in 2025 een asielaanvraag hadden ingediend, kwamen hiervoor in aanmerking. Als voorwaarde geldt wel dat ze geen criminele feiten mochten hebben begaan en “geen gevaar voor de openbare orde” betekenden.
Dit regularisatieprogramma kwam eigenlijk uit de koker van de Spaanse linkse actiegroep ‘Regularizacion Ya!’, die op 6 jaar tijd 700.000 handtekeningen voor haar voorstel wist te verzamelen. Begin dit jaar verklaarde de Spaanse minister voor inclusie, sociale zekerheid en migratie, Elma Saiz (PSOE), dat de regering iedereen die in Spanje verbleef, met respect zou behandelen en dat men met het regularisatievoorstel van de PSOE mikte op 500.000 aanvragen.
Tegenstanders hadden het over een veel hoger cijfer – en krijgen nu dus helaas gelijk. Tevens waarschuwden ze voor een aanzuigeffect op weer nieuwe illegale gelukszoekers.
Meer over asiel en migratie







De omvolking draait overuren. De invasie van fort Europa gaat onverminderd verder. Nu is er niemand meer om de poorten te sluiten. Een collectieve zelfmoord.
En de EU stond erbij en zag dat het goed was.