Bpost wil in zijn kantoren binnenkort ook voeding, snoep en kranten verkopen. Omdat er steeds minder brieven worden verstuurd, zoekt Bpost topman Jean-Paul Van Avermaet alternatieven om inkomsten te genereren.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Buurtwinkels zijn niet te spreken over het idee. “Hallucinant”, zegt Luc Ardies van Unizo-organisatie Buurtsuper.be in een persbericht. “Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met de buurtwinkels die er al zijn, correct te vergoeden voor de pakjes die ze bijhouden tot de klant ze komt halen. Buurtwinkels worden bedolven onder pakjes, maar veel verdienen ze er niet aan, want Bpost hanteert zeer lage tarieven. En toch doen die winkels dat, als service aan hun klanten.”
Ook Egbert Lachaert (Open VLD) vindt het een slecht idee. “Een staatsbedrijf moet niet de concurrentie aangaan met de kleine zelfstandige en handelaar die belastingen betaalt om datzelfde staatsbedrijf te financieren”, schrijft hij op Twitter. “Fundamenteel oneerlijk!”
Een staatsbedrijf moet niet de concurrentie aangaan met de kleine zelfstandige en handelaar die belastingen betaalt om datzelfde staatsbedrijf te financieren.
Fundamenteel oneerlijk! @bpost_nl https://t.co/GlLXOYpzBB
— Egbert Lachaert (@egbertlachaert) December 9, 2020
Bpost topman Jean-Paul Van Avermaet zegt enkel goede bedoelingen te hebben met het voorstel. “Onze kantoren worden geen supermarkt”, klinkt het. “Ik denk eerder aan impulsaankopen. Maar het gaat mij vooral over de dienstverlening. Fysieke verkooppunten worden almaar minder talrijk. 42 procent van de Belgische bevolking is niet mee met de digitalisering.” Bpost zegt mensen verder te willen begeleiden. “We kunnen ons netwerk ook voor andere diensten gebruiken. Door de lockdown leven mensen meer en meer weg van elkaar. Wij willen de connectie behouden.”








