KU Leuven trekt controversiële reclameslogan in na hevige reacties

Rector KU Leuven Luc Sels. Foto: PhotoNews

Uncategorized

KU Leuven trekt controversiële reclameslogan in na hevige reacties

Kristof Luypaert

‘Want jij bestelt geen ‘ndrangheta als dessert’: zo luidde de recente reclameslogan van de KU Leuven. Die slogan had veel reacties uitgelokt bij de Italiaanse gemeenschap in België. In overleg met de Italiaanse ambassade heeft de universiteit de reclameslogan ingetrokken. De Leuvense universiteit benadrukte in een persbericht dat het “nooit de bedoeling was om iemand te kwetsen.”

De controversiële slogan paste in een bredere reclamecampagne van de KU Leuven voor verschillende bacheloropleidingen. Er waren 23 zogenaamde onderzoeksstories uitgelicht en voorzien van een slogan. Deze wilden het onderzoekswerk en het onderwijs van de opleiding Toegepaste Taalkunde aan de Antwerpse campus in de verf zetten. Daarom verschenen ze op bussen en bushokjes van De Lijn in Antwerpen.

Italianen zeggen: “Genoeg”!

Stefano Lucchesi (40) was één van de Italianen die aanstoot namen aan de slogan. “Italianen van over de hele wereld zeggen: ‘genoeg’!” . Volgens hem werkte de slogan van de KU Leuven de stereotypen over Italianen en de maffia in de hand: “De slogan is waarschijnlijk met de beste bedoelingen uitgebracht. Het zijn evenwel dit soort subtiele uitdrukkingen die onze diverse samenleving beïnvloeden.”

Lucchesi is een docent filosofie en verleent al meer dan tien jaar bijstand aan Italianen in België. Hij stelt dat de maffia zich niet beperkt tot Italië. “De mentaliteit en modus operandi van de maffia kent geen geografische grenzen. Daarom moet je zelfs hier in België voorzichtig zijn. Door het woord ‘maffia’ te associëren met Italië, voed je de overtuiging dat de maffia een probleem is dat je niet aangaat.”

Anti-maffiabeweging

Het onderzoek waar de slogan naar hintte, spitste zich toe op de manier waarop de anti-maffiabeweging in Italië aan het werk gaat. Het belang en de relevantie van het onderzoek was in het persbericht door de Italiaanse ambassade en de Leuvense universiteit samen erkend. De onderzoeker zelf bleef achter zijn onderzoek staan. Hij liet weten dat hij ermee “een rijk geschakeerd maatschappelijk debat” tot stand had willen brengen.

Dat is ook waar het onderzoek om draaide: hoe de anti-maffia burgerbeweging de omertá, de zwijgplicht rond de maffiafamilies kon doorbreken. Volgens het onderzoek slaagden geëngageerde burgers erin om een maatschappelijk debat te doen ontstaan rond de rol van de maffiafamilies in de samenleving. Zo konden symbolische gebouwen van de maffia herbestemd worden om de gemeenschap te dienen. Italië zou zich zo kunnen doen kennen als gidsland op vlak van de steeds meer internationale anti-maffiabeweging.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Kristof Luypaert (1976) is criminoloog (UGent). Als ex-politiecommissaris en onderzoeksjournalist volgt hij de thema's justitie, politie, misdaad en criminaliteit op de voet. Ook het leven in en rond de Wetstraat kent nog weinig geheimen voor hem.

3 gedachten over “KU Leuven trekt controversiële reclameslogan in na hevige reacties”

  1. Een woke universiteit die botst op de limieten van de woke cultuur die ze zelf mede
    in stand houdt en promoot. Zo zie je maar! Woke zijn is “in” bij deze zogenaamde elites voor zover het uiteraard exotische culturen/landen en gekleurde mensentypes betreft. Maar dat ook de westerse mens zich kan gediscrimineerd voelen door bepaalde uitspraken en handelingen dat mocht de KUL nu tot haar grote scha en schande ondervinden. Laat dat een les zijn voor de softe ‘elites’ van de woke ideologie, die
    steevast de westerse mens op de beklaagdenbank zetten.

Plaats een reactie

Delen