Indien er tussen twee Franse steden een treinverbinding bestaat en de reistijd minder dan 2,5 uur is, dan zal het binnenkort verboden zijn het vliegtuig te nemen als alternatief. Het parlement van Frankrijk heeft daarvoor zaterdagavond een eerste lezing van de wet goedgekeurd.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Zo zouden vanuit Parijs geen vliegtuigen meer beschikbaar zijn naar Nantes, Lyon of Bordeaux. Er is namelijk een treinverbinding als alternatief. Het wetsvoorstel maakt deel uit van een nieuwe klimaatwet.
Afspraak tussen Air France en Frankrijk
Het verbod komt niet onverwacht. In mei 2020 sprak de Franse overheid al over financiële steun voor Air France, op voorwaarde dat die binnenlandse vluchten zouden worden afgeschaft. De wet bekrachtigt die belofte nu. Andere luchtvaartmaatschappijen kunnen zo het nieuwe ‘gat in de markt’ niet opvullen wanneer Air France de vluchten stopt.
De wet werd niet zonder kritiek geïntroduceerd. Het parlement barstte uit in een fel debat. Zeker de vertegenwoordigers van het zuidwesten uitten hun onvrede. De zuidwestelijke regio is namelijk de thuisbasis van enkele toeleveranciers en vliegtuigbouwer Airbus, die zich in Toulouse bevindt. De vertegenwoordigers vrezen dat het verbod ten koste zal gaan van jobs.
Franse groenen wilden strenger
De Franse groenen vonden 2,5 uur een te lage drempel. Volgens hen zou iedereen de trein moeten nemen voor ritten korter dan 4 uur in plaats van 2,5. Zo zouden ook vluchten naar Nice, Toulouse en Marseille ook verboden worden. De Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari was tegen die verstrenging. Hij waarschuwt dat zo’n wet regio’s zou kunnen isoleren, bijvoorbeeld het Franse Centraal Massief. Dat kan niet de bedoeling zijn.








