Reeds in september 2017 ontvingen bijna alle leden van de toenmalige Vlaamse regering-Bourgeois, Antwerps burgemeester Bart De Wever en een aantal van zijn schepenen uitgebreide info over de PFOS-vervuiling bij de Oosterweelwerken. Dat blijkt uit een mail die VRT NWS kon inkijken.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De mail, die door Lantis werd verstuurd, werd verzonden op 29 september 2017. De geadresseerden zijn toenmalig Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA), zijn viceministers Liesbeth Homans (N-VA), Bart Tommelein (Open VLD), Hilde Crevits (CD&V), de bevoegde ministers Ben Weyts (N-VA) op Mobiliteit, Joke Schauvliege (CD&V) op Milieu en de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA), mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Met daarnaast nog een waslijst van kabinetsmedewerkers van al die mensen. Het zijn allen leden van de politieke stuurgroep die waakt over het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit.
Lantis heeft zelf metingen naar de verontreiniging gedaan, en kaart daar de resultaten aan. Uit zowat 650 staalnames blijkt de verontreiniging veel groter dan gedacht: in 8,2 procent van de gevallen is de concentratie aan PFOS hoger dan 70 microgram, of de norm die Lantis zelf als veilig beschouwde. Die metingen zijn enkel in de projectzone aan de oostkant van 3M uitgevoerd. En dus niet in Zwijndrecht. Maar Lantis waarschuwt dat de kans reëel is dat er ook in Zwijndrecht bodemverontreiniging opduikt en stuurt aan op metingen. Met die informatie zou evenwel niets gebeurd zijn.








Wie had dat nu verwacht , politici die op de hoogte zijn en niet reageren (tot het in de pers komt) , dat is nog nooit gebeurd
Waarschijnlijk zal er gezegd worden dat het om een collectieve fout gaat, en iedereen blijft op post.
In een dicht geïndustrialiseerd rijk gebied als Vlaanderen zal men niets meer kunnen uitvoeren,bouwen als die regels gehandhaafd moeten worden.Die vervuiling dateert van de voorbije 150 jaar,het heeft ons welvaart bezorgd,rijkdom en geld om de volksgezondheid te verbeteren.Een omelet maak je niet zonder eieren te breken,geloof me,afgezien van enkele wereldverbeteraars ligt er niemand wakker van,werk of geen werk en je weet het direct,wat niet wil zeggen dat er niet opgelet moet worden met vervuiling.
Bedankt PAlnws voor de namen.
Ik hoor de ganse voormiddag al (via radio Minerva) het radionieuws van het “onafhankelijke” persagentschap Belga die steeds zeggen “verschillende Vlaamse politici, waaronder leden van de toenmalige Vlaamse regering, waren op de hoogte van deze vervuiling.”
Maar namen 0,000, nada, zero, niks…