Net wanneer men dacht dat de gekste maatregelen tegen Rusland reeds genomen waren, gaat de organisatie van de ‘Boom van het Jaar’-wedstrijd nog een stapje verder. Zo werd de Russische inzending geweerd uit de competitie en werd voor een Poolse winnaar gekozen.
De laatste tijd wordt het steeds populairder om aan symboolpolitiek te doen, in de hoop om als bedrijf of regering te scoren bij het eigen publiek. Dat wordt nog maar eens duidelijk in de reacties op het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Zo werden eerder al Russische atleten uit wedstrijden geweerd, besloten merken als Zara en Apple om geen producten meer te verkopen in het land en verbraken heel wat westerse steden en dorpen de banden met Russische ‘zustersteden’. Hoewel de bevolking daaronder lijdt, is het hoogst onwaarschijnlijk dat president Vladimir Poetin daardoor van koers zal veranderen.
Boom van het Jaar
De symboolpolitiek rond het conflict lijkt nu een nieuw hoogtepunt te hebben bereikt. De Russische inzending voor de ‘Boom van het Jaar’-competitie werd namelijk verbannen uit de wedstrijd. In plaats daarvan werd een Poolse boom tot winnaar gekroond. De kans dat Poetin hiervan wakker ligt is klein, maar zo is men er toch in geslaagd om iets banaals zoals een boom te betrekken bij de internationale politiek.
De Russische boom is een exemplaar van 198 jaar oud, die destijds geplant werd door schrijver Ivan Turgenev. Toch kon dit de organisatoren er niet van overtuigen om de inzending te laten meedoen. “We kunnen niet aan de zijlijn blijven staan en toekijken op de ongekende agressie van Rusland tegen een buurland”, aldus de organisatoren van de wedstrijd.
Tijdens een prijsuitreiking in Brussel afgelopen week werd dan maar voor een andere boom gekozen. De winnaar werd uiteindelijk een 400 jaar oude eik uit het Bialowieza-bos in Polen. Deze boom is volgens de organisatoren een symbool geworden van het Poolse verzet tegen agressie van Rusland en Wit-Rusland. Daarnaast zou hij symbool staan voor het warme onthaal van vluchtelingen uit Oekraïne.
En het ergste van al is dan nog dat die linkse wokezeikers denken dat ze interessant zijn, losers.
Noem het een soort van racisme: elke Rus moet gebannen worden, zonder onderscheid. Weg nuance, weg context, weg wederzijdse inleving en begrip. Rus is slecht. Progressief is goed (sic).
Belachelijk. Maar het kan nog gekker: de Zwitserse verzekeringsmaatschappij Zurich verwijdert hun “Z” logo van alle websites en sociale media. Omdat er blijkbaar een Russisch bataljon is met een gelijkaardig logo.