Sinds 16 augustus geldt er in de Brusselse Vijfhoek, de binnenstad, een nieuw circulatieplan: ‘Good Move’. Sinds het begin stuit dat al op protest: de brandweervakbonden vragen al om uitstel en nu blijkt ook dat de lijst van ‘prioritaire voertuigen’ ervoor zorgt dat o.a. ministers ongehinderd de straten in kunnen blijven rijden, terwijl bijvoorbeeld een spoedarts de toegang ontzegd wordt. “Qua politieke zelfbediening kan dit weer tellen”, reageert Frank Troosters (VB). Hij is daarom van plan om een wetsvoorstel in te dienen om de lijst van prioritaire voertuigen aan te passen.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Naast voertuigen van de brandweer en politie, of ambulances, zijn er nog heel wat andere voertuigen die als ‘prioritair voertuig’ mogen rondrijden. Daarbij onder meer de dienstvoertuigen van provinciegouverneurs, van sommige ministers (Binnenlandse Zaken, Justitie en Landsverdediging), de voertuigen van de gewestelijke minister-presidenten, van hoge functionarissen van de Europese Commissie, van de Raad van Europa en de NAVO, enzoverder. Bij grote crisissen kunnen ministers op die manier ook gebruik maken van politie-escortes om snel op locatie te raken.
“Compleet absurd”
Maar bijvoorbeeld voertuigen van artsen, zelfs als ze onderweg zijn naar een noodgeval, voertuigen van thuisverplegers, voertuigen die zijn uitgerust voor medische spoedhulpverlening maar geen ambulance zijn en dierenambulances vallen buiten die categorie. “Compleet absurd”, vindt Troosters het, “dat de wagen-met-chauffeur van pakweg minister Verlinden of Limburgs provinciegouverneur Lantmeeters dat wél is.”
Het Vlaams Belang-Kamerlid dient dan ook een wetsvoorstel in om de lijst van prioritaire voertuigen drastisch aan te pakken. “Artsen, thuisverplegers en dierenambulances moeten dringend een plaats krijgen in die lijst; terwijl de voertuigen van ministers, gouverneurs of hoge functionarissen allesbehalve prioritair zijn, en dus uit de lijst dienen geschrapt te worden”, aldus Troosters.







Alweer wordt het belang van de burger over het hoofd gezien. Medische ondersteuning is essentieel. Ministers zijn enkel een overbodige kostenpost, waar dringend op bespaard moet worden.
Dit bewijst alweer de zelfbediening en het egoïsme van de politici, en dan zijn ze verbaasd dat de mensen een afkeer hebben van zulke profiteurs.