N-VA-Kamerlid Bert Wollants (foto: Belga)

Binnenland politiek

Bert Wollants (N-VA) over vertrek Ryanair: “Federale vliegtaks is uiting van groene afkeer voor luchtvaart”

Wannes Neukermans

Volgens de N-VA had een regionaal beleid van de luchthaven het vertrek van Ryanair op Zaventem kunnen voorkomen, al zal deze maatschappij niet per se hard gemist worden. “Het is wel duidelijk dat de vliegtaks een hindernis is voor een groot deel van de luchtvaartsector”, reageert Kamerlid Bert Wollants. “Indien de luchthaven van Zaventem door Vlaanderen zou beheerd worden, zou men dit soort vliegtaks wellicht niet invoeren.”

“Wat betreft Ryanair is het natuurlijk een moeilijke zaak”, legt Wollants uit. “Enerzijds zijn zij een luchtvaartmaatschappij die zeer weinig economische meerwaarde oplevert.” Door hun personeel te laten werken onder Ierse contracten, of zelfs met vormen van schijnzelfstandigheid, betalen ze hier een minimum aan belastingen.

Hindernis voor luchtvaartsector

Wel is het duidelijk dat bepaalde federale maatregelen en beleidskeuzes een hindernis zijn voor een groot deel van de luchtvaartsector. “De vliegtaks is opgevat als een platte belastingverhoging”, aldus Wollants. “Want indien de regering het écht zou menen met het vermijden van korte vluchten, zou ze tenminste een aanpak uitrollen die alternatieven mogelijk maakt.” Dat doet ze vooralsnog niet, Ecolo-minister Georges Gilkinet weigert werk te maken van een hst-verbinding naar de luchthaven van Zaventem.

“De regering zou er goed aan doen om vooral een geloofwaardig luchtvaartbeleid uit te werken”, vervolgt het N-VA-Kamerlid. Volgens hem had een regionalisering, zoals zijn partij reeds voorstelde, dit vertrek kunnen voorlopen. “Indien de luchthaven van Zaventem door Vlaanderen zou beheerd worden, zou men dit soort vliegtaks wellicht niet invoeren. Het is immers vooral een uiting van de groene afkeer voor de luchtvaart.”

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/09/vertrek-van-ryanair-hogere-tarieven-en-federale-vliegtaks/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

3 gedachten over “Bert Wollants (N-VA) over vertrek Ryanair: “Federale vliegtaks is uiting van groene afkeer voor luchtvaart””

  1. Moesten er evenveel accijnzen op brandstof en verkeersbelasting op cylinderinhoud liggen als op benzine en diesel van onze auto’s zou het rap gedaan zijn met vliegen. Dat voor een groot deel vooral nuttig is om welstellende toeristen toe te laten alhier verdiend geld te verteren in het buitenland. Ik heb eens uitgerekend dat voor twee mensen naar en terug van Thailand te vliegen meer kerosine nodig is om ik twee jaar met mijn diesel te laten rondtoeren. Ik ben wel op pensioen, maar rij nog altijd met mijn terreinwagen die ik heb gekocht toen ik nog werkte. Meer dan tien jaar geleden.

  2. “De vliegtaks is opgevat als een platte belastingverhoging”, aldus Wollants maar hij zwijgt als vermoord toen nva de LEZ zone in Antwerpen introduceerde, dat is een echte platte belasting want de scheepvaart vervuilt miljarden keren meer en moet niets betalen, dat noem ik een tsjevenstreek van wollants, ze hebben in hun kartel met de belzieke tsjeven van de cvp al veel bijgeleerd.

Plaats een reactie

Delen