In de Kamercommissie Mobiliteit kwam NMBS-CEO Sophie Dutordoir bevestigen wat de oppositiepartijen al lang weten: de spoorplannen van bevoegd minister Gilkinet (Ecolo) zijn onbetaalbaar en onrealistisch, en ondanks de megalomane plannen kan vandaag zelfs basisdienstverlening niet gegarandeerd worden. “De reiziger en de NMBS zitten in de groene dwangbuis van minister Gilkinet”, reageert Tomas Roggeman (N-VA).
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De Inspectie Financiën had de grootse plannen van Ecolo-minister Georges Gilkinet eerder al afgeschreven wegens onbetaalbaar. Vandaag bevestigde NMBS-CEO Dutordoir dat ook nog eens. “Alleen al voor 2023 en 2024 komt de NMBS 808 miljoen tekort om uit te voeren wat ze nodig achten”, vertelt Kamerlid Frank Troosters (Vlaams Belang). “Zowel de NMBS (verhoging van het schuldplafond met 100 miljoen euro) en Infrabel (1 miljard via Europese Investeringsbank) zullen bijkomende schulden maken. Maar dan komen ze nog immens veel geld te kort. Geld dat niet gevonden kan worden omdat het er eenvoudigweg niet is.”
Amper basisdienstverlening
Grootse plannen genoeg bij minister Gilkinet, maar op dit moment laat zelfs de basisdienstverlening regelmatig te wensen over. De partij van Troosters vraagt daarom voor meer realistische plannen. “Wanneer er onvoldoende middelen beschikbaar zijn, moeten de ambities worden bijgesteld”, aldus Troosters. “Gilkinet moet dringend met de voetjes op de grond komen en de reizigers nu snel de service bieden die ze verdienen.”
“Er gaat geen maand voorbij waarin hij geen extra geld en plannen voor het spoor aankondigt”, zegt ook Kamerlid Tomas Roggeman. “Ondertussen kan zelfs de basisdienstverlening niet gegarandeerd worden.” Opvallend, want er gaat meer belastinggeld dan ooit naar het spoor. In 2022 klimt het budget voor het spoor tot 3,3 miljard euro. Elke werkende mens in dit land betaalt jaarlijks meer dan 600 euro aan spoorsubsidies en dan heeft die nog geen ticket gekocht.
Niet de schuld van het management, maar van de Groene minister, volgens Roggeman. Want dat belastinggeld moet vooral naar de investeringsplannen gaan. Meer treinen in de spits, meer treinen in de daluren, meer trein ’s nachts, meer treinen overal. “Zelfs meer treinen op verlieslatende lijnen waar dagelijks misschien tien mensen opstappen. Dit valt niet te verdedigen, maar toch duwt de minister zijn plannen door het strot van de NMBS, maar het nodige budget volgt niet. NMBS zit tussen hamer en aanbeeld van harde realiteit en wensdromen van de minister”, besluit Roggeman.
Zwitsers model
Zelf pleit Roggeman, die de malaise bij het spoor al langer nauw opvolgt, voor een Zwitsers spoorwegmodel. Zo zouden de dagelijkse vertragingen, veelal veroorzaakt door de flessenhals die Brussel Noord-Centraal-Zuid is, opgelost worden door decentralisatie. “Niemand pendelt van Oostende naar Eupen of van Antwerpen naar Charleroi”, legt Roggeman uit.
Ook een (gedeeltelijke) regionalisering van de NMBS kan helpen, volgens de N-VA. “Dat zou betekenen dat ook hier drie infrastructuurbeheerders actief worden, die de rijpaden samen toekennen. De openbare dienst wordt in concessie gegeven, naast open markttoegang voor kleinere spoorbedrijven.” En daar pleitte voormalig NMBS-CEO Marc Descheemaecker – met N-VA-signatuur – in het verleden ook voor. Bij de NMBS legt de gemiddelde reiziger per treintraject 41 kilometer af”, legt hij uit. “Dat is op de kaart vrij beperkt. Dan moet je geen treinen van Antwerpen naar Charleroi en van Eupen naar Oostende inleggen. Je moet zorgen voor een optimaal vervoersmodel, daar waar er een grote vraag is.”
Lees ook:








De gestoorde megalomane groene dwangneuroten betekenen onze ondergang die van onze kinderen en kleinkinderen.????????????????????????
Het ultieme doel van Groen en andere linkse tot uiterst linkse politici is uiteindelijk om het plebs op het openbaar vervoer te duwen, terwijl de elite met de auto kan rondtoeren. Was het niet mevrouw Peeters van Open Vld die opperde dat we af moesten van het idee dat ieder zijn eigen auto heeft?
Het blijft een feit dat mensen die nooit van het openbaar vervoer gebruik maken en via hun wagen overbelast worden met allerlei taksen en accijnzen nog eens zeshonderd euro per jaar belastinggeld mogen ophoesten om dat stakersbedrijf , waar ze al op 57 jaar op ( een overheids) pensioen kunnen verplicht worden te sponsoren
Kinetische Gil behoort tot de club van de megalomane eco facistische geldsmijters. Geld groeit volgens hen aan de bomen,maar ze hebben geen benul en/of zijn te dom om te begrijpen dat het de overheid en bijgevolg de belastingbetaler is die hun groene fata morgana’s moeten betalen.Er mag geen dag voorbij gaan of groen/ecolo komt met infantiele ideeën op de proppen. Geloven die wereldvreemde zeveraars nu echt zelf wat ze verkondigen! Op de VRT krijgen ze zendtijd genoeg en in de scholen worden de leerlingen dagelijks gebrainwasht door links groene adhepten die voor de klas staan!Als ze dan al eens aan een debat meedoen dan maken ze zich oeverloos belachelijk en gaan ze af als een gieter(s)….
Inderdaad zoals De Scheemaecker zegt :mobilitet zou beter naar de gewesten moeten overgedragen worden . De regio’s weten beter dan gelijk wie waar de openbare mobiliteit nodig is .Nu betaald Vlaanderen mee voor megalomane stations gebouwen in Wallonië en lege treinen op nutteloze Waalse plattelandslijnen gewoon om de Walen te plezieren . Na de PS kwam Ecol met NMBS-geld strooien .Zoals auteur schrijft ,intussen voldoen de NMBS zelfs niet aan de basis behoeften! Wat voorzin heeft het om in een Rolls Royce gaan plaats te nemen waar geen motor in zit .