167.000 Vlamingen hebben recht op terugvordering boete autokeuring

Autokeuring. Photonews

Binnenland politiek

Francken na kwestie geluidsnormen Zaventem: “Ecolo speelt politieke spelletjes rond luchthaven”

Wannes Neukermans

Het feit dat minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) strengere geluidsnormen wil opleggen aan de luchthaven van Zaventem, maar dat zijn partij dat niet doet voor de luchthaven van Luik, valt niet in goede aarde bij Kamerlid Theo Francken. Zijn partij pleitte in het verleden al regelmatig voor een regionalisering van de luchthaven van Zaventem, of ‘Brussel-Nationaal’, zoals Gilkinet het zegt.

Toen Gilkinet aankondigde de geluidsnormen te willen verstrengen noemde oppositielid Theo Francken (N-VA) het in een reactie aan De Tijd al “een zoveelste oorlogsverklaring aan de luchthaven van Zaventem). De luchthaven van Zaventem, goed voor 64.000 jobs en na de haven van Antwerpen de grootste economische cluster van het land, aanvallen noemt hij “onverantwoord”. “Morrelen aan de geluidsnormen is niet onschuldig. Tussen 6 uur en 7 uur vertrekken heel wat charters, maar ook vluchten van Brussels Airlines”, verklaarde het Kamerlid toen.

Nu raakte bekend dat Ecolo niet even streng is voor alle luchthavens. Ter illustratie: Een Boeing 747-400-vrachtvliegtuig zou pas vanaf 2031 niet meer ’s nachts mogen vertrekken uit Luik. Op Zaventem mag dat al sinds 2002 niet meer. “Te gek voor woorden”, oordeelt Francken. “Ecolo speelt gewoon een politiek spelletje door andere geluidsnormen toe te passen in Luik. En volgens hem doen ze dat enkel daarom. “Want alle slots zitten vol, de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens hebben werk genoeg, dus het is niet zo dat ze op deze manier meer maatschappijen naar Luik willen lokken.”

Regionaliseren luchthaven

Nochtans verweet premier De Croo Vlaams N-VA-minister Zuhal Demir vandaag ervan een “politiek pokerspel” te spelen rond de omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem. Omdat er nog geen stikstofakkoord is, zou het namelijk kunnen dat de luchthaven geen nieuwe vergunning krijgt. “Maar als er één partij is die politieke spelletjes speelt met de luchthaven, is het Ecolo”, aldus Francken. Hij wijst hiermee op de verschillende normen, maar ook op de houding van de ecologisten in Brussel, met strengere geluidsnormen en torenhoge boetes voor overlast.

De N-VA is al langer vragende partij om de luchthaven van Zaventem te regionaliseren. Momenteel is dat een nationale luchthaven met de officiële naam ‘Brussels Airport’ of ‘Brussel-Nationaal’, terwijl die volledig in Vlaanderen ligt. De luchthaven krijgt al jaren te maken met geluidsboetes uit Brussel, klachten Brusselse besturen… en wordt volgens de N-VA door de federale regering “mismeesterd”.

Marc Descheemaecker

Meer dan twee jaar na het vertrek van Marc Descheemaecker zit Brussels Airport nog zonder voorzitter. Ondanks dat de private aandeelhouders (75 procent) zijn mandaat wilden verlengen, weigerde de federale regering dat. De reden? Descheemaecker is van N-VA-signatuur.

De regionalisering van de luchthaven van Zaventem vereist geen grondwetswijziging. “We kunnen met het huidige parlement een wijziging van de bijzondere wet stemmen”, legde Kamerlid Sander Loones uit. “Dat is ambitieus, want je hebt daar veel steun voor nodig, maar het kan perfect.” En ook nodig, want momenteel is de luchthaven een typisch Belgisch verhaal, volgens Loones: “Vlaanderen is bevoegd voor Mobiliteit en de regionale luchthavens, maar niet voor de nationale. Je bent bevoegd voor Mobiliteit, maar je kan niet zeggen hoe je de bereikbaarheid van Zaventem wil verbeteren. Vlaanderen is bevoegd voor Leefmilieu, maar kan een aantal normen niet regelen. Je bent bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, maar je kan Zaventem niet beheren. Daardoor zadel je Zaventem op met een concurrentieel nadeel.”

Een regionalisering van de luchthaven is nog altijd een doel, volgens Francken. “Maar alles kan dat nooit oplossen, dat mogen we ook niet beloven.” Zo zal Brussel een blijvende druk uitoefenen op de luchthaven van Zaventem en met geluidsoverlast, vergunningen, vervuiling… altijd manieren hebben om de werking van de luchthaven van Zaventem te beïnvloeden.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2023/02/ecolo-federaal-streng-maar-soepel-in-wallonie-boeing-die-s-nachts-al-20-jaar-niet-meer-mag-landen-op-zaventem-mag-dat-nog-tot-2031-in-luik/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

2 gedachten over “Francken na kwestie geluidsnormen Zaventem: “Ecolo speelt politieke spelletjes rond luchthaven””

  1. Een regionalisering van de energie om deze in Vlaamse handen te krijgen was een voorstel van nva, toen het Vlaams Belang een identiek wetsvoorstel indiende stemde iedereen en ook nva tegen!!! Als nu het Vlaams Belang ook een wetsvoorstel indient om Zaventem te regionaliseren (in Vlaamse handen) gaat nva dan ook tegen stemmen? Als nva eerst een zijn stal met cumulards, corrupten enz eens uitkuist zou er misschien een kans bestaan dat het Vlaams Belang volgend jaar een coalitie zal vormen maar nva maakt magnette premier (hebben ze met di pipo ook al gedaan), nva cumuleert verder en de nieuwe vivaldi met nva = titanic. nva verloochend de Vlamingen voor eigenbelang.

  2. Waar blijven acties van de lafaarden van de vakbonden? Och ja, het zijn maar de jobsvan die laffe Vlaingen die op het spel staan. Die hebben zonder protest al hun spaargeld laten afpakken door een van die laffe bonden,.

Plaats een reactie

Delen