Napoleon Bonaparte toont zijn oorlogsbuit

Exclusief voor abonnees

Kunstroof in de Lage Landen

Pieter Van Berkel

Waarom confisqueerden de Franse revolutionairen vooral ‘Vlaamse’ kunst? Van de schilderwerken die in de Franse periode uit deze contreien afgevoerd werden naar Parijs, was het gros vervaardigd door Vlaamse barokmeesters. ‘Waalse’ of ‘Luikse’ kunst bleek heel wat minder ‘populair’. Hadden de Fransen het specifiek op Vlaanderen gemunt of was er iets anders aan de hand? ... Verder lezen


Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Nog geen lid van PAL of 't Pallieterke? Steun het vrije woord door je eenvoudig en snel te abonneren en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Onze abonnementen

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

Delen