België geeft 24 miljoen euro aan klimaatadaptatieprojecten die in 2023 en 2024 zullen worden opgestart in de Afrikaanse landen Burundi, Guinee, Mali, Senegal en Tanzania. Dat meldt de FOD Buitenlandse Zaken, naar aanleiding van de ‘Africa Climate Summit’, die in Kenia doorgaat.
De projecten moeten de landbouw, de biodiversiteit en steden helpen om zich aan te passen aan het veranderende klimaat. De Africa Climate Summit gaat door in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. “Een signaal van Afrikaans leiderschap in het aanpakken van de existentiële klimaatcrisis in een geest van collectieve actie”, klinkt het in een reactie van de FOD Buitenlandse Zaken. Ook de Verenigde Staten kondigden al aan fors te investeren in Afrika.
Wereldwijde koolstoftaks
In de ‘Verklaring van Nairobi’, op het einde van de Africa Climate Summit woensdag, pleitten de Afrikaanse leiders voor een wereldwijde taks op vliegtransport, maritiem transport en fossiele brandstoffen. Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, die aanwezig was, gaf ook aan voorstander te zijn.
Daarnaast werd er gepleit voor extra ontwikkelingssamenwerking. Momenteel krijgt het continent jaarlijks zo’n 15 miljard euro ‘klimaatassistentie’. “Een tiende of minder dan wat we nodig hebben en een fractie van het budget van sommige vervuilende bedrijven”, zelgt Mithika Mwenda, de directeur van het ‘Pan African Climate Justice Alliance’.
Controverse
Kenia is een van de Afrikaanse landen die het verst vooruitstaan in hun strijd tegen vervuiling. Toch is er wat controverse rond de organisator van de eerste Afrikaanse klimaattop. Zo besloot de Keniaanse regering om in juli een verbod op commerciële boskappingen op te heffen. Volgens overheidsinstanties zouden enkel oude bomen op staatseigendommen gekapt worden, maar volgens verschillende milieu-activisten houdt Kenia zich niet aan die regels.
72,5 procent van alle verbruikte energie in Kenia komt van hernieuwbare bronnen en net als in Europa wordt het gebruik van wegwerpplastic verboden. Tegelijkertijd blijft het openbaar vervoer vooral op oude dieselbussen draaien en rijden er enorm veel afgedankte Europese wagens rond. Als de Europese normen gebruikt zouden worden, zou er in Nairobi permanent een smogalarm afgekondigd zijn.
Lees ook:








Wat heeft ons klein landje daarmee te maken en daarvoor te betalen?
Ik pleit voor een taks voor elk Afrikaans land waarvan er inwoners naar België komen om te profiteren van onze sociale zekerheid zonder hier ooit 1 dag daarvoor te hebben bijgedragen!
24 miljoen euro weggeven, en terwijl de eigen bevolking opzadelen met steeds een grotere schuldenput die kan opgehoest worden door diezelfde bevolking! Wanneer worden de Walen eens wakker dat het niet de Vlaming is maar hun eigen door en door corrupte poliZIEKers! Wat niet wil zeggen dat er ook te veel rotte appels tussen de Vlaamse poliZIEKers zitten…
Afrikanen zijn blijkbaar niet erg capabel in het ontwikkelen van hun eigen economie. Maar in het afluizen van Westerse centjes zijn het ware meesters.