Tomas Boutens beweert dat alle Belgische banken weigeren een klantenrelatie met hem aan te gaan. Het kopstuk van Bloed, Bodem, Eer en Trouw (BBET) en Project Thule werd veroordeeld voor terrorisme en staat op de OCAD-lijst, waardoor banken hem de basisbankdienst kunnen weigeren. Boutens beweert dat antiterreurorgaan OCAD vraagt aan banken om geen klantenrelatie aan te gaan met hem, maar dat ontkent OCAD zelf.
Op zijn Facebookpagina omschrijft Boutens hoe zijn rekening bij BNP Paribas/Fortis eenzijdig werd afgesloten. Zijn zoektocht naar een nieuwe bank was geen succes. “Alle binnenlandse banken werden aangeschreven, en ik bedoel echt álle”, klinkt het. Volgens Tomas Boutens kreeg hij telkens het antwoord dat de bank geen klantenrelatie wilde aangaan met hem. Daardoor kan hij zijn salaris niet meer ontvangen en kan hij zijn facturen niet meer betalen, aangezien contante betalingen beperkt zijn.
Antiterreurwetgeving
De Belgische wetgeving voorziet een ‘basisbankdienst’ voor particulieren, om uitsluiting van bankdiensten tegen te gaan. Op die manier kunnen banken moeilijker klanten weigeren, al zijn er uitzonderingen. Eén van die uitzonderingen is de volgende:
“De aanvraag voor een basisbankdienst vormt een schending van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten.” (Bron: FOD Economie).
Tomas Boutens werd in 2014 veroordeeld voor terreurplannen. Met zijn groepering BBET zou hij van plan geweest zijn Filip Dewinter en Dyab Abou Jahjah te vermoorden. Daarnaast stond de gewezen militair in Nederland terecht op verdenking van wapenbezit en werd hij geassocieerd met enkele neonazistische bewegingen. Hij staat ook nog steeds op de OCAD-lijst geboekt als ‘haatpropagandist’ en ‘potentieel gewelddadige extremist’.
Op basis daarvan hebben banken dus een reden om de ‘basisbankdienst’ voor Boutens te weigeren. Uit angst om aan strengere controles onderworpen te worden, weigeren ze een klantenrelatie met de Project Thule-leider aan te gaan. “Een klantenrelatie weigeren of opzeggen op grond van de anti-witwaswet is nationaal, Europees en internationaal wettelijk verankerd”, legt de federale overheidsdienst (FOD) Economie uit. Tegelijkertijd worden cashbetalingen ook afgeraden en kunnen mensen niet langer zonder reden relatief grote bedragen geld van hun rekening halen.
Circulaire cheques
Tomas Boutens stelt dat hij door die problemen al maandenlang geen salaris meer heeft kunnen ontvangen. “Een bankrekening is evenwel geen absolute voorwaarde voor het kunnen ontvangen van loon of het betalen van facturen”, reageert de FOD Economie. “Tot op vandaag zijn werkgevers niet verplicht de lonen over te schrijven op een bankrekening. Een postwissel of een circulaire cheque kan gelden als alternatieve oplossing. Dergelijke cheque kan tegen contant geld ingewisseld worden bij de bank of bij de Post.”
Ook facturen kunnen betaald worden via bpost. “Eenieder kan zich begeven naar een postkantoor of een postpunt om contant geld te storten op een derdenrekening. Mits overhandiging van de gelden en voorlegging van het rekening nummer van de begunstigde, voert de bediende van het postkantoor of het postpunt de overschrijving voor u uit.” Dat lukt volgens Tomas Boutens niet, omdat hij “geblokkeerd staat in het banksysteem”.
“Mijn adviseurs en ikzelf meenden ook dat een cheque zou werken”, reageert Boutens. “Daarop ben ik een eerste circulaire cheque gaan aanbieden bij bpost Ninove. Deze laten uitbetalen in cash was in eerste instantie geen probleem, tot hij mijn identiteitskaart uitlas.” Toen zou de loketbediende gezegd hebben dat er geen contanten mochten uitbetaald worden en dat Boutens met het bpost-hoofdkantoor contact moest opnemen. “Toen ik dat deed, kreeg ik enkel te horen: ‘Wij verlenen u geen enkele dienst en hoeven u geen uitleg te verschaffen omtrent de reden’.”
OCAD komt niet tussen
In zijn facebookpost beweert Boutens dat OCAD banken in binnen- en buitenland verbiedt om hem diensten te verlenen, maar dat ontkent de antiterreurdienst zelf. “Het OCAD neemt geen maatregelen en is dus niet in contact met banken over klantenrelaties”, klinkt het in een reactie van het antiterreurorgaan. Dat klopt niet, volgens Tomas Boutens. Een contactpersoon bij de bank zou de informatie aan de werkgever van Boutens gegeven hebben. “Dat blijkt uit een e-mail van mijn werkgever aan mezelf.” Als er effectief opdracht gegeven wordt aan banken om geen klantenrelatie met hem aan te gaan, komt dat wellicht van een andere instantie.
Het OCAD houdt wél een lijst bij van personen en entiteiten die worden verdacht van terrorisme en ten aanzien van wie bevriezingsmaatregelen gelden. Als een persoon op die lijst staat, moeten alle financiële instellingen de tegoeden van die persoon bevriezen en mag niemand direct of indirect tegoeden ter beschikking stellen aan die persoon. Tomas Boutens staat niet op deze lijst.







En een Hollandse bank ?