Vlaamse regering start belangenconflict over luchthaven Zaventem: “Vlaamse Rand benadeeld door verdeling vliegroutes”

Ben Weyts en Zuhal Demir starten een belangenconflict op. Photonews/Shutterstock

Binnenland politiek

Vlaamse regering start belangenconflict over luchthaven Zaventem: “Vlaamse Rand benadeeld door verdeling vliegroutes”

Wannes Neukermans

De Vlaamse regering start een belangenconflict in tegen de verschuiving van vliegroutes van en naar de luchthaven van Zaventem. Het Vlaamse Departement Omgeving concludeerde na onderzoek dat de overlast richting de Vlaamse Rand verschuift, ten voordele van de Brusselse gemeentes. N-VA-ministers Weyts en Demir vinden “dat je niet kan genieten van de lusten van de luchthaven, als je de lasten niet billijk wil verdelen”.

Sinds begin oktober moeten vertrekkende en aankomende vluchten op Brussels Airport zich houden aan andere procedures. Hoewel federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet beweerde dat die aanpassing geen gevolgen zou hebben voor de spreiding van de vliegroutes, blijkt uit onderzoek van het Departement Omgeving dat de routes sinds de aanpassing zijn verschoven richting Vlaanderen. Vooral het noorden en noordwesten van de Rand wordt getroffen.

Overlegcomité

Omdat dit zonder overleg gebeurde, heeft de Vlaamse regering besloten om een belangenconflict op te starten bij het Overlegcomité. “De omgeving rond de luchthaven heeft recht op een billijke verdeling van de lasten, maar de bezorgdheden van de omwonenden worden onvoldoende gerespecteerd”, vindt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.

“Zelfs nu blijven vragen van Vlaanderen gericht aan het kabinet-Gilkinet onbeantwoord”, klinkt het in een persbericht. De federale regering werd eerder al veroordeeld voor de verschuiving van de vliegroutes. Daardoor moet de overheid nu al dwangsommen betalen aan de Noordrandgemeenten Grimbergen, Machelen, Meise, Wemmel en Vilvoorde.

Naast het belangenconflict op politiek niveau, wil minister van Vlaamse Rand Ben Weyts ook juridische stappen zetten. “Wij kunnen en zullen ons nooit neerleggen bij ingrepen die Vlaanderen buitensporig benadelen en van Brussel een soort no-flyzone willen maken.”

Lees ook:

https://palnws.be/2023/05/in-het-luchthavendossier-stelt-ecolo-zich-opvallend-regionalistisch-op/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

Plaats een reactie

Delen