Net zoals op de autosnelwegen, zullen flitspalen langs gewestwegen in de toekomst extra flitsen. Ze zullen niet langer tijdelijk uitgeschakeld worden of ingesteld worden op hogere tolerantiemarges. Het kabinet-Justitie benadrukt wel dat deze aanpassing niet voor onmiddellijk zal zijn.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Vorige zomer maakte toenmalig minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) bekend dat de snelheidscontroles op de federale snelwegen altijd actief zouden zijn. Ook de tolerantiemarge die in bepaalde gebieden werd aangepast, ging op de schop.
Verwerkingscapaciteit
Omdat de verwerkingscapaciteit beperkt is, werden tot op dat moment in Vlaanderen quota gehanteerd. Zodra dat quotum bereikt was, gingen de flitspalen in ‘winterslaap’. Zo mocht de West-Vlaamse politiezone Polder op jaarbasis slechts 17.000 boetes produceren. Daardoor werden camera’s langs de gevaarlijkste wegen geregeld uitgeschakeld. In Wallonië en Brussel werden er tolerantiemarges gehanteerd, waardoor er op sommige plekken pas vanaf 141 km/uur geflitst werd.
Volgens Edward Landtsheere, woordvoerder bij de FOD Justitie, is de problematiek in Vlaanderen al veel minder. “Daar werd al lang niet zoveel meer met tolerantiemarges of quota gewerkt.”
Niet voor direct
Nu zal dus hetzelfde gebeuren op de gewestwegen. Momenteel loopt er een proefproject waarbij er geen maximumaantal boetes of hoge tolerantiegrens gehanteerd wordt. Op die manier moet de politie een schatting krijgen over het aantal extra boetes die zouden verwerkt moeten worden.
Momenteel is het de federale overheid die die boetes verwerkt en tot op heden droegen de regio’s daar niet toe bij. “Nu is er een principeakkoord gesloten met de gewesten, waardoor zij binnenkort mee zullen betalen voor de boeteverwerking op hun gewestwegen”, legt het kabinet-Justitie uit. Over de exacte verdeelsleutel moet nog onderhandeld worden. Er is dus – in principe – budget vrijgemaakt voor extra personeel. Dat betekent nog niet dat dat personeel gevonden wordt, gezien de krapte op de arbeidsmarkt.
Lees ook:







Verwerkingscapaciteit, laat ons lachen ! In het voorheen vriendelijk Kempense LIER, staan de 30 km/u kameras scherp ofgesteld. Tweemaal betaald voor 31 km/u. … of zijn het de buitenpolitieke zakkenvullers die mee helpen ???
Geld dat uit de zakken van de burger wordt gehaald, kan niet worden uitgegeven in de winkel. Boetes, zoals alle andere vormen van belasting, zijn slecht voor de economie in het algemeen.
Oei dat is slecht voor mijn ogen !