Om de klimaatkost van gratis retourzendingen zichtbaar te maken en terug te dringen, pleit cd&v voor een Europees verbod. Dat staat te lezen in het Europees verkiezingsmanifest dat de partij woensdagmiddag voorstelde op een persconferentie.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Als het van cd&v afhangt, blijft de Europese Unie ook de komende jaren een voortrekkersrol spelen in de strijd tegen de klimaatopwarming. De partij pleit in haar Europees verkiezingsmanifest voor ambitieuze klimaatdoelstellingen en de versnelde uitrol van groene energiebronnen, waaronder kernenergie, om van Europa tegen 2050 een klimaatneutraal continent te maken.
Een van de maatregelen die de partij voorstelt, is een Europees verbod op gratis retourzendingen. Door de klimaatkost zichtbaar te maken, hoopt ze de CO2-impact van retourzendingen te doen dalen en een gelijker speelveld te creëren. Concreet zou dat betekenen dat consumenten die een te klein of te groot kledingstuk willen terugsturen naar pakweg Zalando, daar zelf voor moeten opdraaien.







Zalando creëert een retourstroom door laks beleid en klanten die daar misbruik van maken. Pak Zalando aan in de plaats van de gewone klant te willen straffen die soms iets terugstuurt omdat het niet past.