Chinese autoconstructeurs overspoelen de Europese markt de laatste jaren. Er gaat bijna geen maand voorbij waarin er geen nieuw Chinees merk opduikt. De auto’s, al dan niet elektrisch, zijn vaak van degelijke kwaliteit en moeten ook voldoen aan de strenge veiligheidsregels in de EU. Maar de Chinese wagens lijken in sommige gevallen verdacht veel op modellen van westerse constructeurs.
Volgens VAB zijn er momenteel maar liefst achttien Chinese automerken die beschikbaar zijn op de Belgische markt. De Chinezen hebben ook drie Europese merken volledig in handen: Volvo, Lotus en Smart. Veel Chinese constructeurs worden gesubsidieerd door de Chinese overheid en kunnen daarom de wagens goedkoper aanbieden dan Europese constructeurs. Bovendien liggen de arbeidskosten in China veel lager: werknemers hebben er veel minder rechten dan in het Westen. Ook de productiekost is er lager: de afgelopen jaren kocht China voor miljarden dollars aan grondstoffenmijnen in Afrika en Latijns-Amerika.
De Europese Unie spreekt van marktmanipulatie en wil daarom importheffingen opleggen op auto’s die geïmporteerd worden uit China. Chinese wagens zijn vanwege hun lagere prijs niet noodzakelijk slechter. Qua prijs-kwaliteit zijn ze over het algemeen zelfs heel goed. Toch valt op dat sommige van deze wagens heel erg lijken op modellen van westerse autobouwers.
Xiaomi SU7
Xiaomi is een Chinese smartphonefabrikant dat zich waagt aan het maken van een auto. De Amerikaanse softwaregigant Apple heeft dit ook geprobeerd, maar doekte de plannen voor een eigen wagen uiteindelijk op. De technische specificaties van de Xiaomi, die best bewonderenswaardig zijn, laten we voor de vergelijking even terzijde. De voorkant van de auto zou toegeschreven kunnen worden aan een McLaren 750S en de achterkant lijkt dan weer op een Kia Stinger. Maar wat het koetswerk en de rest van de auto betreft, is het bijna een exacte kopie van een Porsche Taycan.
- Vanafprijs Porsche Taycan: 103.200 euro.
- Vanafprijs Xiaomi SU7: 28.000 euro

Maxus T90 EV
Maxus is een Chinese constructeur van elektrische wagens. Ze maken vooral bedrijfsvoertuigen en bestelwagens. Bpost is al een grote gebruiker van de elektrische bestelwagens van Maxus. De elektrische pick-up van het merk doet bijna meteen denken aan een Toyota Hilux, buiten de in het oog springende grille uiteraard. De zijkant is bijna exact hetzelfde. De achterkant lijkt dan weer alsof het gekopieerd is van een Ford Ranger of F150.
- Vanafprijs Toyota Hilux: 52.180 euro.
- Vanafprijs Maxus T90 EV: 66.538 euro

Zeekr 001
Zeekr is een Chinees merk dat luxueuze elektrische auto’s maakt en nog maar enkele jaren te vinden is op de Belgische markt. De kwaliteit en de afwerking van hun modellen is vergelijkbaar met Mercedes. De voorkant van de zeekr 001, het vlaggenschip van het merk, lijkt op de Fisker Karma. Het toont als een moderne versie van de Fisker. De plug-in hybride werd in 2012 van de markt gehaald wegens faillissement.
- Vanafprijs Fisker Karma in 2012: 103.455 euro.
- Vanafprijs Zeekr 001: 60.490 euro

Omoda C5
Omoda is nog een nieuwe speler die deel uitmaakt van de Chery-groep. Het merk heeft met het model C5 een compacte SUV in het gamma. Deze zal binnenkort op de Belgische markt beschikbaar worden met een benzinemotor of elektrische aandrijving. De Omoda is vergelijkbaar met de Hyundai Tucson. De V-vormige voorkant lijkt alvast op de Tucson gebaseerd te zijn. Ook valt het op dat de carrosserie van de auto bijna hetzelfde is als dat van de Zuid-Koreaanse Hyundai.
- Vanafprijs Hyundai Tucson: 35.000 euro.
- Omoda C5 EV: 40.000 euro

Beetje laat van Europa om nog te reageren, hadden ze 25 jaar geleden moeten doen.