Extra importheffingen op Chinese elektrische wagens

Het Chinese automerk BYD wil zijn marktaandeel tegen 2025 vervijfvoudigen. Foto: Shutterstock

Internationale politiek

Europa wil importheffingen met terugwerkende kracht op Chinese elektrische auto’s

Dylan Wagemans

De Europese Commissie beslist in oktober of ze bijkomende importheffingen gaat opleggen op Chinese elektrische auto’s die sinds maart in de EU zijn. Dit zou betekenen dat constructeurs uit China nog taksen moeten betalen voor auto’s die al ingevoerd zijn.

Chinese elektrische voertuigmakers hebben zich gehaast om zoveel mogelijk elektrische auto’s (EV’s) in de EU in te voeren. Ze deden dit om de deadline van 5 juli te halen, wanneer er nieuwe EU-taksen ingevoerd werden. Maar nu blijkt dat de Europese Commissie in oktober een stemming zal uitvoeren om taksen op te leggen op wagens die sinds maart al op Europese grondgebied zijn. De beslissing met terugwerkende kracht zou een domper zijn voor de Chinese EV-bedrijven. Zij gingen ervan uit dat de importheffingen pas van kracht zouden zijn op voertuigen die vanaf begin juli ingevoerd worden.

Onderzoek naar Chinese EV-bedrijven

De nieuwe tarieven zijn het resultaat van een onderzoek door de Europese Commissie. De Commissie onderzoekt of Chinese EV-bedrijven subsidies krijgen van de Chinese overheid. Dat stelt hen in staat om auto’s goedkoper aan te bieden, waardoor zij aantrekkelijker zijn voor consumenten. De voorlopige conclusie van het onderzoek luidt dat Chinese EV-producenten “profiteren” van oneerlijke overheidssubsidies, waardoor Europese EV-producenten economische schade dreigen te lijden.

Om de deadline te halen hebben de Chinezen geprobeerd om veel auto’s in de EU te krijgen. In juni waren er zo’n 202.000 registraties van nieuwe auto’s. Daarvan is 12,4 procent een Chinese elektrische auto. Vorig jaar was dat cijfer in dezelfde periode nog 10,4 procent. Chinese constructeurs blijven ambitieus: zo wil de elektrische wagenbouwer BYD zijn marktaandeel vervijfvoudigd zien tegen 2025. De importheffingen zijn al klaar om ingevoerd te worden, de EU-landen moeten hier in oktober nog over stemmen om de heffingen te laten gelden voor de komende vijf jaar.

Hoge belastingen

Terwijl alle auto’s die buiten de EU geproduceerd worden te maken hebben met een belasting van tien procent, kunnen sommige Chinese EV-makers een taks van maximum 48 procent op hun bord krijgen. Ondanks de hogere prijs voor hun voertuigen, kunnen de Chinese constructeurs nog altijd winst maken op hun voertuigen. Dit is mogelijk door de lage productie- en arbeidskosten in China.

Volgend jaar kunnen Chinese EV-makers meer competitie verwachten van andere constructeurs. Dan worden de nieuwe emissienormen van de EU ingevoerd. Autobouwers moeten hun CO2-uitstoot met vijftien procent verminderen ten opzichte van de drempel die in 2021 is ingevoerd. Dit betekent dat constructeurs meer elektrische voertuigen zullen moeten bouwen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen