Facebook-moederbedrijf Meta heeft het account van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) – nochtans een officiële overheidsinstantie – geblokkeerd wegens ‘choquerende’ inhoud. België zoekt nu andere kanalen om potentiële migranten af te schrikken met expliciete beelden van de opvangcrisis.
Geen warme welkomstboodschap, maar harde beelden van overvolle tentenkampen op YouTube: de ontradingscampagnes van minister Anneleen Van Bossuyt (N-VA) moeten duidelijk maken dat het geen zin heeft om naar België te komen. Maar dat ze niet door iedereen worden gesmaakt, blijkt uit de recente beslissing van Meta om het Facebookaccount van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) – dat de ontradingscampagnes verspreidt – te blokkeren.
Dat gebeurde volgens bevoegd minister Anneleen Van Bossuyt (N-VA) omdat bepaalde ‘choquerende’ woorden en beelden voor Meta niet door de beugel konden. “Vrijheid van meningsuiting, heet dat dan”, reageert de minister cynisch in een interview met ‘t Pallieterke.
In beroep gaan tegen de beslissing van Meta blijkt vrijwel onmogelijk. “Daarom bekijken we nu andere kanalen waarvan we geloven dat ze zelfs veel effectiever zullen zijn dan Facebook om de juiste boodschap bij de juiste mensen te krijgen”, aldus Van Bossuyt. Een van die andere kanalen die nu al gebruikt worden, is het populaire videoplatform YouTube.
Harde boodschappen
De kernboodschap van de ontradingscampagnes is niet mis te verstaan: de opvang in België zit vol. “Dat tonen we met concrete beelden, zoals tenten op straat, die via YouTube worden verspreid”, legt Van Bossuyt uit. “De boodschap is simpel: ‘Don’t come to Belgium, our reception system is saturated.'”
De campagnes richten zich op landen met een lage beschermingsgraad, zoals Guinee en Kameroen. “We onderzoeken voortdurend hoe we onze boodschappen nog doelgerichter kunnen verspreiden, zodat ze écht de mensen bereiken die ze zouden moeten bereiken”, besluit de minister.