Vanaf vandaag hanteert de NMBS een volledig nieuw ticketsysteem. Daardoor zou de trein nemen voor de meeste reizigers goedkoper en eenvoudiger moeten worden. Maar N-VA-Kamerlid Dorien Cuylaerts, die gespecialiseerd is in het reilen en zeilen bij de NMBS, betreurt de gebrekkige communicatie rond wat nochtans “de grootste tariefwijziging in jaren” is.
De NMBS kondigde vorige week “de grootste tariefwijziging in jaren” aan. Het nieuwe tariefsysteem omvat in essentie twee grote veranderingen. De ticketprijzen worden vanaf vandaag berekend op basis van de afstand (in kilometer) en het moment van een rit. Wie de trein neemt tussen 6 en 9 uur ‘s ochtends en 16 en 18 uur ‘s avonds, zal meer moeten betalen dan iemand die dat doet voor 6 uur ‘s ochtends, tussen 9 en 16 uur en na 18 uur ‘s avonds.
Niet iedereen is even enthousiast over de tariefwijziging, of toch niet over de manier waarop die werd aangekondigd. Volgens N-VA-Kamerlid Dorien Cuylaerts mag de reiziger zich verwachten aan “een kluwen van nieuwe tarieven”.
Gebrekkige communicatie
Cuylaerts hekelt vooral de gebrekkige communicatie van de NMBS over de veranderingen. “De NMBS heeft daar toch wel wat steken laten vallen. Daardoor zal de reiziger nu zelf moeten uitzoeken wat voor hem het voordeligste tarief is”, hekelt ze.
Dat de communicatie van de NMBS ondermaats is, is eerder de regel dan de uitzondering, merkt Cuylaerts op. “Het is de rode draad bij de NMBS. Tijdens de commissie Mobiliteit wordt vaak aangekaart dat de communicatie bij de NMBS echt wel te wensen overlaat. Dat hebben we ook nu weer moeten vaststellen. We staan voor de grootste tariefwijziging in jaren, maar de NMBS kondigt die slechts één week op voorhand aan. Dat is veel te kort dag.”
“De NMBS is heel goed in PR, want men communiceert vaak en graag met de pers. Maar de reiziger staat absoluut niet centraal. Als het de reiziger aanbelangt, loopt de communicatie sterk achter”, besluit Cuylaerts.
Gebrekkige communicatie? Een brede communicatie doen dat dit een grote vermindering is maar voor een werkende ouder van een groot gezin die het uit eigen zak moet betalen is het een verhoging van 80%. Bedankt NMBS voor dit fijne cadeau … het maakt samen met de belachelijke kost om ook nog parkeergeld te betalen aan het station het weeral eenvoudiger: de auto gaat weer meer km doen.