Falend elektriciteitsnet kostte Fluvius sinds begin vorig jaar al 400.000 euro

Illustratiebeeld. Shutterstock

Binnenland politiek

Falend elektriciteitsnet kostte Fluvius sinds vorig jaar al 400.000 euro

Anton Schelfaut

Netbeheerder Fluvius heeft sinds begin 2024 al bijna 400.000 euro uitbetaald aan eigenaars van zonnepanelen die niet optimaal werkten door een tekortschietend elektriciteitsnet. Het aantal klachten is sinds 2023 wel bijna gehalveerd.

Eigenaars van zonnepanelen die hun omvormers zien uitvallen omdat het elektriciteitsnet tekortschiet, hebben recht op een forfaitaire compensatie van netbeheerder Fluvius. In 2024 kostte dat Fluvius in totaal 244.497 euro. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere (Vooruit) bekendmaakte op vraag van Vlaams Parlementslid Peter Van Rompuy (cd&v).

Voor 2025 loopt de rekening voorlopig al op tot 153.416 euro, berekend op basis van een forfaitaire vergoeding van 5,4 euro per kilovoltampère omvormervermogen. Het uiteindelijke bedrag voor dit jaar wordt pas eind november uitbetaald en kan nog licht wijzigen door bijkomende dossiers en een eventuele aanpassing van de vergoeding via ministerieel besluit.

Klachten gehalveerd, kosten blijven hoog

Tussen september 2024 en juli 2025 ontving Fluvius 2.124 meldingen van uitvallende omvormers, tegenover ongeveer 5.000 klachten in heel 2023. Van alle gemelde problemen was ruim twee derde (1.421 van de 2.124 klachten) te wijten aan het elektriciteitsnet zelf, niet aan de installatie bij de particulier thuis.

Ongeveer de helft van die netproblemen (850 klachten) kon binnen dertig dagen worden opgelost, maar een aanzienlijk deel (571 klachten) vereiste ingrepen die achttien weken tot zelfs twee jaar in beslag namen. Bovendien zijn er nog 131 klachten in analyse.

Minister Depraetere benadrukt dat de investeringen van Fluvius en het actieplan rond uitvallende omvormers effect hebben. Technische ingrepen zoals een beter gebruik van data uit de digitale meter moeten op korte termijn verlichting brengen, terwijl op langere termijn nieuwe distributiecabines worden geplaatst en het laagspanningsnet wordt versterkt. “Het beleid blijft erop gericht om door investeringen en opvolging van het actieplan het aantal klachten verder te doen dalen”, klinkt het.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

Plaats een reactie

Delen