Steeds meer klachten over installatie digitale meter: "Vlamingen nemen verlof voor niets"

Illustratiebeeld. Shutterstock

Binnenland politiek

Steeds meer klachten over installatie digitale meter: “Vlamingen nemen verlof voor niets”

Anton Schelfaut

Het aantal klachten over de installatie van digitale meters in Vlaanderen explodeert: van 3.768 meldingen in 2023 naar 6.102 in 2025. De stijging doet Vlaams Parlementslid Kris Poelaert (cd&v) schrikken. De belangrijkste reden waarom Vlamingen een klacht indienen? Techniekers van Fluvius en uitvoeringspartner Unit-T die niet komen opdagen, waardoor de getroffen Vlamingen onnodig moeten thuisblijven.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

De frustratie bij Vlaamse gezinnen groeit met de dag. Ze nemen verlof omwille van een afspraak met Fluvius, maar vervolgens komt de technieker niet opdagen, zonder verwittiging. “Dat is ronduit respectloos”, hekelt Vlaams Parlementslid Kris Poelaert (cd&v).

Aangetekende brieven na gemiste afspraken

Maar het wordt nog erger. Burgers ontvangen aangetekende brieven met waarschuwingen over mogelijke juridische gevolgen en bijkomende kosten, terwijl zij zelf geen schuld treffen aan de gemiste afspraak. “Alsof de klant in fout is”, reageert Poelaert scherp.

De gewone Vlaming wordt zo de dupe van de verplichte transitie naar digitale meters. “Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat de gewone Vlaming de dupe wordt van de verplichting tot de digitale meter?”

De cd&v-politicus waarschuwt voor een verdere escalatie. “Wanneer de cijfers aan dit tempo blijven stijgen, eindigen we dit jaar met 1.000 klachten meer dan vorig jaar”, klinkt het. En dat zijn alleen de officiële meldingen. Het werkelijke aantal gedupeerde Vlamingen ligt vermoedelijk nog veel hoger.

Poelaert roept energieminister Depraetere, Fluvius en Unit-T op om hun aanpak grondig te herzien en eindelijk werk te maken van klantvriendelijkheid. “Het gaat hier om basisdienstverlening. De maat is vol.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

Plaats een reactie

Delen