Duitse minister schrapt ngo-subsidiëring van asieladvies

Illustratiebeeld. Shutterstock

Asiel en Migratie

Duitse minister schrapt ngo-subsidiëring van asieladvies

Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft het nu bevestigd: in de begroting voor 2027 worden bepaalde uitgaven inzake asielbeleid beperkt. Op een vraag van de fractie van Die Grünen in de Duitse Bondsdag bevestigde de minister, Alexander Dobrindt (CSU), dat hij de subsidies aan ngo’s die asielzoekers juridisch en op andere vlakken steunen, schrapt.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Die Grünen zijn woedend. Al zullen zij de komende jaren allicht nog enkele keren woedend worden, want een beperkte migratiebocht is stapje voor stapje (en veel te traag) ingezet, zelfs in Duitsland. In 2024, tijdens de vorige links-liberale Ampelregering (SPD, Die Grünen en FDP) werd nog 25 miljoen euro belastinggeld ter beschikking gesteld van ngo’s die migranten gratis advies verleenden. Ook in 2025 en 2026 werden miljoenen euro’s belastinggeld naar allerlei adviesorganen voor asielzoekers versluisd.

De coalitiepartners wilden op die manier bereiken dat “mensen die bescherming zochten, ten gronde zouden worden ingelicht over doelstellingen en verloop van hun procedure, en hierbij daadwerkelijk werden ondersteund”. 

Het geld is op

Uit het antwoord van de minister blijkt dat in 2025 niet minder dan 67.687 migranten door allerlei ngo’s in hun procedure effectief werden bijgestaan; in de jaren 2024 en 2023 ging het telkens om ongeveer 100.000 vreemdelingen. De huidige regering maakt hieraan een einde en stelt dat de gespannen financiële toestand in Duitsland vraagt om zich voortaan te beperken tot de ‘belangrijke prioriteiten’. Na een evaluatie van het gesubsidieerd asieladvies door het Bondsagentschap voor migratie (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) heeft het ministerie uiteindelijk beslist de subsidies stop te zetten. 

Filiz Polat, die de parlementaire groep van Die Grünen leidt, vindt het schrappen maar niets: “Veel mensen die bescherming zoeken, zijn zonder professionele steun niet in staat hun rechten en plichten in de procedure te begrijpen”, liet de politica weten aan RND (Redaktionsnetzwerk Deutschland).

Die Grünen riepen regeringspartner SPD op om ‘kleur te bekennen’ en de subsidies verder te zetten, want anders moeten veel ngo’s personeel ontslaan en misschien wel hun deuren sluiten…

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Piet is een auteur die voor 't Pallieterke al heel wat jaren op de teller heeft. Voor PAL NWS brengt hij vooral nieuws aan van gebeurtenissen binnen Europa. Daarbij trekken vooral onderwerpen als migratie en vrijheid zijn aandacht.

1 gedachte over “Duitse minister schrapt ngo-subsidiëring van asieladvies”

  1. Deze ngo’s zijn als parasieten, ze zuigen de gastheer leeg zonder enige vorm van nuttigheid voort te brengen.
    Sinds 2015 wordt het spoor van vernieling steeds duidelijker.

Plaats een reactie

Delen