Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto: Shutterstock

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto: Shutterstock

Cultuuroorlog

Unilever schrapt het woord ‘normaal’: “Stereotypische schoonheidsidealen moeten we uitbannen”

Niels Geerinck

Het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever schrapt vanaf heden het woord ‘normaal’ van alle verpakkingen en reclame voor haar schoonheids- en verzorgingsproducten. Dat kondigde het bedrijf deze ochtend aan op hun site. Met de aanpassingen wil het bedrijf aan een ‘nieuwe, inclusieve en gelijke’ visie op schoonheid werken.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Unilever is een internationale producent van bekende verzorgingsmerken zoals Dove, Zwitsal en Sunlight. Het bedrijf wil een inclusiever schoonheidsideaal promoten en zo de “achterhaalde schoonheidsidealen uitbannen. Wij zeggen neen tegen normaal en ja tegen positieve schoonheid.”, klinkt het.

De producent zou zich naar eigen zeggen baseren op een onderzoek. Daaruit blijkt dat het gebruik van het woord ‘normaal’ om huid of haar te beschrijven, de meeste mensen een gevoel van uitsluiting geeft. Het bedrijf zet meer in op diversiteit door het aandeel van ondervertegenwoordigde groepen in advertenties te willen vergroten. Unilever laat ook weten te zullen stoppen met het digitaal aanpassen van omvang, vorm of verhoudingen van de modellen in haar merkadvertenties.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

Plaats een reactie

Delen