N-VA, oppositie in de Vlaams-Brabantse hoofdstad Leuven, vraagt aan het stadsbestuur om te onderzoeken of kabelgoottegels een veilige oplossing kunnen bieden voor Leuvenaars die hun wagen met eigen stroom willen opladen.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De federale regering zet duwt mensen steeds meer richting elektrische auto’s, maar de infrastructuur in Vlaamse steden en gemeenten is voorlopig nog onvoldoende om dit allemaal te faciliteren. Ook Leuven kampt met dat probleem.
“Heel veel mensen hebben geen grote oprit waar ze hun wagen kunnen opladen. En aangezien het verboden is om je wagen op te
laden met een snoer dat wordt uitgerold over het trottoir of andere delen van de openbare weg, moeten velen dus noodgedwongen gaan rondrijden om hun wagen op te laden aan een publiek laadpunt verderop. Dit is niet alleen weinig comfortabel, het is tevens asociaal want opladen aan een publieke laadpaal is een pak duurder dan als je gebruik kan maken van de eigen stroom”, aldus
Zeger Debyser en Lies Verlinden, gemeenteraadsleden voor N-VA.
“Om ook eigenaars van een elektrische wagen zonder eigen oprit de mogelijkheid te geven hun elektrische wagen met eigen stroom op te laden, vraagt de N-VA het Leuvens stadsbestuur – nu Minister Somers de gemeenten toch ook oproept om een plan op te stellen voor laadinfrastructuur – te onderzoeken of er niet met kabelgoottegels kan gewerkt worden. Dit zijn tegels die ingegraven kunnen worden in het trottoir en/of het fietspad waar de kabel doorheen kan lopen.”
Mensen rollen laadkabels uit over stoep
“Ook in Leuven zie je steeds vaker dat mensen hun elektrische wagen opladen met een kabel die ze uitrollen over de stoep en/of het fietspad. Dit is niet alleen verboden, het heeft tevens gevolgen op het vlak van veiligheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die slechtziend of minder goed ter been zijn. Eén van de oplossingen hiervoor kan erin bestaan te werken met ‘kabelgoottegels’, dit zijn tegels die ingegraven worden in de stoep en/of het fietspad waar de kabel dan doorheen kan lopen. Door met dergelijke tegels te werken, is het mogelijk om én het trottoir en fietspad vrij te houden van losliggende laadkabels, én
tegelijkertijd de Leuvenaar die elektrisch rijdt, maar niet over een oprit beschikt, toch de mogelijkheid te bieden om zijn wagen op te laden met eigen stroom, al dan niet afkomstig van de door de stad gepromote zonnepanelen. Een win-winsituatie dus.”
Volgens N-VA gemeenteraadslid Lies Verlinden kan er nagedacht worden over een systeem waarbij de stad zélf de kabelgoottegels plaatst en er zelf dus ook eigenaar van blijft. De eigenaar van de wagen zou dan ook steeds verantwoordelijk blijven om de kabel na elk gebruik op te bergen. Bovendien zou het de bedoeling zijn om de parkeerplaats zélf openbaar te houden. Het aanvragen en plaatsen van een kabelgoot, zou er dus niet toe kunnen leiden dat een parkeerplaats geprivatiseerd wordt.
Meer problemen dan enkel kabels op de stoep
Leuvens Schepen van Openbara Werken Dirk Vansina reageert: “We zijn volop aan het bekijken hoe we dit gaan aanpakken. Het zal een hele opgave zijn om voldoende laadpalen te voorzien. Er is natuurlijk veel meer dan enkel de problematiek rond de kabels op de voetpaden. We willen ook niet te veel laadpalen plaatsen. We zijn namelijk net parkeermeters aan het weghalen om ruimte vrij te maken op de voetpaden.”
Vansina vindt dus dat er niet enkel naar laadmogelijkheden naast de stoep moet gekeken worden. “We moeten ook eens bekijken of we elektrische laadcapaciteit kunnen voorzien op publieke plaatsen. Ook kunnen we samenwerken met warenhuizen en ondergrondse parkings om laadpalen te voorzien.”
Volgens de Schepen zijn ze dus volop bezig met het zoeken naar een oplossing. Er zijn is echter nog een andere problematiek die bovenkomt: is het elektriciteitsnet sterk genoeg? Het net is volgens Vansina namelijk net altijd aangepast om voldoende palen te plaatsen. Samen met Fluvius moet er gekeken worden naar de beste oplossing.






