Elisabeth Meuleman (Photonews)

Elisabeth Meuleman (Photonews)

Binnenland politiek

Groen tijdens debat over dalende onderwijskwaliteit: “We gaan van onze kinderen toch geen wiskundemachientjes maken?”

Uit peilingtoetsen waarover Het Laatste Nieuws bericht blijkt dat de kennis van wiskunde van leerlingen in het zesde leerjaar (opnieuw) sterk achteruit gaat. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) noemt de resultaten “alarmerend” en wil dat scholen “focussen op wiskunde en Nederlands”. “We gaan van onze kinderen toch geen wiskundemachientjes maken?”, wierp Groen-Parlementslid Elisabeth Meuleman dan weer op tijdens het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement.

Leerlingen in het zesde leerjaar scoren opnieuw slechter voor wiskunde dan vijf jaar gelden, zo blijkt uit de resultaten van peilingtoetsen die vorig jaar werden afgenomen. Ook voor ICT zijn de resultaten ondermaats. Het is de zoveelste in een lange rij onderzoeken waaruit blijkt dat onze onderwijskwaliteit sterk achteruit gaat.

Onderwijsminister Weyts noemt de resultaten “alarmerend” en vindt dat scholen zich op hun kerntaak, en met name het onderwijs van Nederlands en wiskunde moeten richten.

“We moeten toelaten dat scholen zich in eerste instantie op hun kerntaak richten”, zei Weyts tijdens het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. “Dat is lesgeven, het overbrengen van kennis en vaardigheden aan kinderen en jongeren. In eerste instantie legt dat de focus op de basisstenen van een verdere kennisverwerving. Die basisstenen zijn Nederlands en wiskunde. Dat zijn de vakken die alle andere vakken mogelijk maken. In essentie moeten we, zeker voor het basisonderwijs, daar de focus leggen.”

“We gaan van onze kinderen toch geen wiskundemachientjes maken?”

Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman vreest dat de focus op wiskunde en taal ten koste gaat van andere dingen, zoals “leren zwemmen”, lessen verkeer en “cultuureducatie”.

“Laat ons ook inzetten op wiskunde. Taal én wiskunde, geen probleem”, aldus Meuleman. “Maar we gaan van onze kinderen toch geen wiskundemachientjes maken? Kunnen we het erover eens zijn dat leren zwemmen, zich veilig begeven in het verkeer, cultuureducatie ook essentieel zijn om onze kinderen een brede blik te geven op de samenleving en er echt volledige mensen van te maken?”

Olifant in de kamer

Vlaams Belang verwees dan weer naar de instroom van anderstalige leerlingen als “olifant in de kamer”. “Ik ben hier om de olifant in de kamer te benoemen“, zei Parlementslid Roosmarijn Beckers “Deze ochtend zei de onderzoekster van de KU Leuven dat er een veranderende leerlingenpopulatie is. Dat wil zeggen dat er de afgelopen 10 jaar 110.000 anderstalige leerlingen in ons onderwijs zijn bij gekomen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

17 gedachten over “Groen tijdens debat over dalende onderwijskwaliteit: “We gaan van onze kinderen toch geen wiskundemachientjes maken?””

  1. Alweer is bewezen dat extreem links nihilistisch is en dat ze geen gedegen achtergrond hebben omdat ze niet gestudeerd hebben, hun beste voorbeeld is jenna boeve met tinne van der staete van gazprom op de parade. Vandaar ook dat onze beschaving ten gronde gaat door de multiraciale maatschappij. Ze bedoeld met cultuureducatie dat we de koran meer moeten lezen om de ongelovigen te doden zoals in koran 2/24 beschreven staat en de dommeriken doen het nog ook. Vandaar dat educatie in een beschaving nodig is. DEn Liesbeth, uw nihilistisch antwoord kan je beter achterwege laten.

  2. In de V.S. willen ze wiskunde afschaffen omdat de Afro-Amerikaanse bevolking er blijkbaar niet goed genoeg in is.
    Is woke dus is het goed.
    Als je hier vandaag durft te verkondigen dat de instroom van Afrikanen misschien het onderwijsniveau naar beneden haalt ben je een racist.
    Wat is dan het verschil….

  3. Dat lult maar raak. De constante blik op oneindig & verstand op nul van de groenen en het feit dat “Gazprom Tinne ook niet bepaald een “rekenmachientje” is heeft ons al vele miljarden gekost.

  4. Het plan van mevrouw Meulemans was om van al onze kinderen naïeve wereldvreemde woke kinderen te maken die blindelings achter de Groene sandalenbende aanlopen zonder enig besef van realiteit! Dus die kinderen slimmer en wereldwijs maken past zeker niet in de Groene agenda!

  5. groen zou liever hersenloze stemrobotjes maken, wiskunde is het belangrijkste vak daar moet net veel aandacht aan gespendeerd worden. er zit een heleboel nuteloze onzin in het leerplan dat wel plek kan maken.

  6. “Wiskunde” heette vroeger “rekenen”…
    Kinderen kunnen niet vermenigvuldigen, lees ik ergens. Natuurlijk niet: iets van buiten leren mag niet meer, laat staan tafels opdreunen. Hoofdrekenen, meetkundige formules kunnen gebruiken… allemaal niet meer nodig. Vraagstukken? Te moeilijk want daarvoor moet je (begrijpend) kunnen lezen.
    En begin al eens met die idiote invulboeken af te schaffen! Niet alleen voor wiskunde trouwens maar voor elk leervak!

Plaats een reactie

Delen