De Italiaanse FS Security, bevoegd voor de veiligheid in treinen, stations en van het treinpersoneel van de Italiaanse Spoorwegen, publiceerde onlangs de agressiecijfers voor Italië. In de periode tussen 1 januari en 5 juli 2025 registreerde ze meer dan één agressiegeval per dag.
Haar cijfers bevestigen in elk geval het ‘aanvoelen’ van het publiek dat er steeds meer agressie is in treinen en treinstations. Ook het ‘gevoel’ dat steeds meer vreemdelingen hierin betrokken zijn, wordt bevestigd.
Immers, onder de 154 verdachten die door de veiligheidsdiensten werden gearresteerd, zijn er 122 vreemdelingen (of 79 procent) en hadden 32 de Italiaanse nationaliteit. Italiaanse burgers, autochtonen of met migratieachtergrond, maken 91 procent van de bevolking uit, vreemdelingen zijn goed voor 9 procent van de bevolking. Het aantal vreemdelingen dat wordt verdacht van agressie in treinen en stations, ligt daarmee 38,6 keer hoger dan dat van de Italianen zelf.
Straffeloosheid troef
Tijdens dezelfde periode stelde men ook 135 gevallen van agressie vast tegen materiaal van de spoorwegmaatschappij. 68 van de vermoedelijke daders waren vreemdeling, 18 Italianen werden geïdentificeerd. 49 verantwoordelijke daders bleven onbekend of konden niet worden gevonden. Van de 132 reizigers die betrokken waren bij agressie waren er 54 vreemdelingen en 14 Italianen.
Door sommige media wordt het hoge aantal vreemdelingen verklaard door de sterkere controle door de veiligheidsdiensten, maar net het omgekeerde lijkt de realiteit te zijn: het feit dat veel agressoren illegaal zijn, geen papieren of vast adres hebben, zorgt voor een bepaalde straffeloosheid.
Een straffeloosheid omdat veel treincontroleurs nog langer weigeren tickets en paspoorten te controleren of fraudeurs uit de trein te zetten, uit vrees fysiek te worden belaagd of omdat ze beseffen dat hun actie totaal nutteloos is. Boetes voor het reizen zonder geldig treinticket worden (bijna) nooit betaald.
Commentatoren stellen steeds vaker een tweevoudige reactie in de Italiaanse maatschappij vast: het beroep van treincontroleur wordt steeds minder aantrekkelijk voor vrouwen (net door de agressie op de treinen), en steeds vaker steken medereizigers de controleurs een handje toe als die – voor de zoveelste keer – agressief worden benaderd door clandestiene reizigers.
Links Liberalisme synoniem voor failed state.