Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) hoopt tegen 2026 van elektrische bedrijfswagens de norm te maken. Dat wil hij bewerkstelligen met een fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
In het regeerakkoord staat dat alle nieuwe bedrijfswagen tegen tegen 2026 ‘broeikasvrij’ moeten zijn. Van Peteghem heeft nu aan de regering een voorstel gedaan om die ambitie waar te maken.
Geen fiscaal voordeel meer voor benzine- en dieselwagens
“Elke werkgever zal nog altijd aan zijn werknemer een benzine- of dieselwagen mogen aanbieden, maar vervuilende bedrijfswagen zullen niet meer kunnen rekenen op een fiscaal voordeel.”, aldus van Peteghem. Deze nieuwe regel zal beginnen lopen voor bedrijfswagens die aangeschaft worden vanaf 2023. De fiscale aftrekbaarheid voor die auto’s zal jaar na jaar afgebouwd worden om vanaf 2028 terug te vallen op nul.
Het succes van elektrische wagen hangt echter af van voldoende laadinfrastructuur. Van Peteghem stelt daarom voor om een belastingvermindering van 45 procent toe te kennen aan mensen die thuis een laadpaal installeren. Om die installatie nog meer te boosten zal die belastingvermindering jaar na jaar afbouwen.
Bedrijven zullen hun investering in laadinfrastructuur voor meer dan 100 procent van de kostprijs fiscaal mogen aftrekken, en bovendien versneld mogen afschrijven. Ook dat fiscale voordeel wordt jaar na jaar wat afgebouwd. De voorwaarde is wel dat het bedrijf de paal plaatst op een semipublieke ruimte.








In DE kost de Dacia EV 10.000€ hier 18 …