Meer dan veertig vooraanstaande bedrijfsleiders en topmanagers gaan deze zomer les geven aan jongeren die door de coronacrisis een ernstige leerachterstand opliepen. “Iemand anders oproepen om iets te doen, is veel te makkelijk. Laten we zelf de handen uit de mouwen steken”, klinkt het in een opiniestuk op Tijd.be.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Bij de ondertekenaars bevinden zich de topmannen en -vrouwen van bekende bedrijven zoals Matexi, KBC, Vyncke NV, Groep Willemen, Belfius en Golazo. Ze zijn tot de constatatie gekomen dat de coronalockdown een heel grote impact dreigt te krijgen op leerlingen uit het lager en middelbaar onderwijs. “We geloven heel sterk in de kracht van het onderwijs om mensen te emanciperen en een maatschappij sterker en rijker te maken”, luidt het in de tekst. “Iedereen die deze krant leest, leiding geeft of verantwoordelijkheid draagt, had grootouders of overgrootouders die alleen naar de basisschool gingen of zelfs amper konden lezen of schrijven. Kijk waar we enkele generaties later staan. Dat is de emanciperende kracht van het onderwijs, waar niet je afkomst of financiële middelen bepalen waar je geraakt. Wel je intrinsieke talenten en hoe hard je werkt.”
Polarisatie
Maar volgens de topondernemers is ons onderwijs niet meer wat het geweest is. Ze stellen vast dat de PISA-resultaten van het Vlaams onderwijs fors gedaald zijn. Er is ook een kloof gegroeid tussen leerlingen van allochtone en autochtone afkomst. De ondertekenaars vrezen dat die kloof uiteindelijk zal leiden tot ongelijkheid, toenemende maatschappelijke spanningen en polarisatie. “En de coronacrisis dreigt die zaken alleen maar erger te maken”, klinkt het.
“Laten we het zelf doen”
De managers roepen daarom iedereen op om, net zoals zijzelf, deze zomer één week les te geven aan jongeren met leerachterstand. “De coronacrisis is onze Tweede Wereldoorlog”, schrijven ze. “Onze kinderen en kleinkinderen zullen ons vragen wat wij hebben gedaan om de problemen op te lossen, de schade te herstellen en de wereld beter te maken. Iemand anders oproepen om iets te doen, is veel te makkelijk. Laten we het zelf doen. Want de samenleving, dat zijn wij allemaal.”









“Er is ook een kloof gegroeid tussen leerlingen van allochtone en autochtone afkomst.” Als je leven rond het aanbidden van een pre middeleeuwse religie leesboek draait die claimt alle wijsheid te bevatten, zal dat gat steeds groter worden. De vruchten van de autochtonen (lees geld ) daar hebben ze opmerkelijk genoeg nooit problemen mee …