Foto Illustratief. Foto Shutterstock.

Foto Illustratief. Foto Shutterstock.

Uncategorized

Aantal verkeersdoden in Vlaanderen sterk gestegen

Ruben Notteboom

In de eerste helft van 2021 stierf een kwart meer mensen op de wegen dan in de eerste helft van 2020. Dat is het hoogste dodentol sinds 2016. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van verkeersinstituut Vias.

Er vielen 109 verkeersdoden dit jaar, tegenover 88 vorig jaar. Dat is een stijging van maar liefst 24%. Die stijging kan wel verklaard worden. Vorig jaar was er minder verkeer op de weg door de coronacrisis, waardoor minder ongelukken gebeurden. Toch is die stijging in Vlaanderen uniek.  

In Wallonië daalde het aantal verkeersdoden namelijk. Vorig jaar vielen er 88 slachtoffers op de weg, maar dit jaar slechts 70. Dat is een daling van 20%, wat dus een groot verschil is met Vlaanderen. In Brussel daalde het aantal van 10 naar 4. Wallonië en Brussel zien het laagste aantal verkeersdoden in 10 jaar. Vlaanderen kampt echter met het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016, maar het aantal overtreft dat jaar nog niet. Toen vielen er namelijk 132 doden.

Vlaamse cijfers niet gunstig: hoogste aantal sinds 2016, enige gewest waar de cijfers stijgen

 “De cijfers zijn dus zeker voor Vlaanderen niet gunstig, zeker in de wetenschap dat de horeca nog lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was,” stelt Vias volgens BELGA.

Het hoge dodental heeft een aantal mogelijke verklaringen. Ten eerste werd er versoepeld in juni, waardoor er meer weer verkeer op de weg was. Daarnaast heropende de horeca en ten slotte vond het EK voetbal plaats. Juni was een bloederige maand op de weg. Toen vielen er 27 doden, 14 meer dan het jaar ervoor.  

Meer verkeersdoden op fiets en bromfiets

Het aantal fietsongelukken en bromfietsongelukken met dodelijke afloop steeg ook, zowel in Vlaanderen als op nationaal niveau. Het aantal fietsdoden op de Vlaamse wegen steeg van 14 naar 18 en het aantal bromfietsdoden steeg van 3 naar 6. Er gebeurden ook meer ongelukken met lichte vrachtwagens. Vorig jaar stierven er nog 12 mensen in zulke ongelukken. Dit jaar 16.

Volgens Vias worden bromfietsen steeds populairder onder de Vlaamse jongeren. Daardoor gebeuren er natuurlijk meer ongelukken. Vooral bij jongeren tot 24 jaar is het aantal ongelukken weer in stijgende lijn. Door de betere cijfers in Wallonië en Brussel is ons nationaal aantal dodelijke ongelukken wel gedaald.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

8 gedachten over “Aantal verkeersdoden in Vlaanderen sterk gestegen”

  1. Wie het gedrag van de homo sapiens in het verkeer observeert is niet verrast over de stijging van verkeersongevallen. Voetgangers, fietsers, auto- en vrachtwagenbestuurders wordt door elkeen beschouwd als een privé terrein waar andere weggebruikers plaats moeten ruimen. Voetpaden versmallen (1 m breedte) en moeten gedeeld worden door voetgangers met racefietsen, stadsfietsen, bakfietsen, elektrische fietsen etc., die elkaar hinderen, door de te smalle ruimte, en waarbij de zwakste schakel naar de rijbaan gepusht wordt bij het inhalen of (onwettig) kruisen door fietsers die in tegenstelde richting rijden. Voorrangsregels worden algemeen genegeerd. Welkom in de jungle. Quid toezicht door de politie? Parkeerwachters en camera’s vervangen dezer dagen de politie. Met welke activiteiten houdt de politie zich dan onledig? Wie bepaalt en houdt er toezicht op de activiteiten van de politie? Wat ik mis bij de ordehandhaving is de rijkswacht. De afschaffing van de rijkswacht blijft in mijn ogen een politieke misdaad geïnstrumenteerd door de socialisten.

  2. Men vergeet nogal licht waarvan we komen: in het verleden werd het hoge aantal doden (met minder verkeer en voertuigen) spectaculair omlaag gebracht door relatief eenvoudige maatregelen: gordelplicht, alcoholcontrole en technische controle.
    Als men echter de laatste verkeersdode wil vermijden zal de kost om dat te bereiken enorm zijn en weinig zoden aan de dijk brengen.

  3. Het zal wel zijn door de massale aanwezigheid van flitspalen en trajectcontroles in Vlaanderen dat Wallonië het zoveel beter doet. Al die controles en druk door geautomatiseerde politie toestellen in Vlaanderen maakt de weggebruiker onrustig; alleen nog oplettend of hij niet ‘geflitst’ wordt en zorgt er voor dat de aandacht weggeleid wordt van de verkeerssituatie.

  4. Vanaf Level 5 autonoom rijden is een domme, macho, afgeleide, benevelde, bejaarde, … chauffeur totaal uit het plaatje genomen en rijdt je wagen je zonder handen veilig naar huis.

  5. Beste Liesbeth, waarom de bejaarden stidmatiseren? In was onlangs enkele weken aan de VLAAMSE kust en het grootste gevaar waren niet de bejaarden maar wel al die gekken op electrische fietsen en vooral autopets. Vooral de categorie tussen 20 en 50 jarigen deden het zotste.

  6. Hoeveel doden alleen al van de structurele filles met kop staart aanrijdingen , hoeveel met buitenlandse platen en ongekeurde wagens ? Hoeveel door steps, monowheels en dergelijke onveilige rommel op fiets en voetpad ?
    We staan tegenwoordig meer aan te schuiven dan te rijden door alle verkeersremmende en ontradende maatregelen , tijd om daar eens iets aan te doen in plaats van op ne rechte weg zonder gebeurlijke ongevallen een flitsbakske achter ne vuilbak te zetten…

Plaats een reactie

Delen