Foto Shutterstock.

Foto Shutterstock.

Uncategorized

Honderden kinderen hebben geen plaats in buitengewoon onderwijs

Ruben Notteboom

Het schooljaar is al een meer dan een maand bezig, maar toch konden honderden kinderen nog niet beginnen. Ze vinden geen plaats in het buitengewoon onderwijs. De wachtlijsten in Vlaanderen worden steeds langer en in Antwerpen alleen al zoeken 337 kinderen nog een plek in het buitengewoon basisonderwijs.

De meeste kinderen gaan naar een gewone basisschool, terwijl ze behoefte hebben aan buitengewoon onderwijs. Een kleine minderheid blijft zelfs gewoon thuis. De wachtlijsten blijven groeien, hoewel in 2015 het M-decreet werd ingevoerd. Er zijn nu meer kinderen in het buitengewoon onderwijs dan voordien, namelijk 29.823 tegenover 28.377 in 2014.

Lange wachttijden en verre afstanden

De ambitie om meer leerlingen met gepaste ondersteuning les te laten volgen in het gewoon onderwijs is mislukt”, zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. “Om het plaatsgebrek op te lossen, moeten we snel scholen bijbouwen. “Dat kan alleen als de regels soepeler worden.”

Naast de lange wachtlijsten, waren lange busreizen ook eerder nog problematisch. In de extreemste gevallen moest het kind tot wel 4 uur op de bus zitten. Kurt Moens (N-VA) noemde het “onvoorstelbaar.” Ondertussen zouden er wel al maatregelen genomen zijn, maar het blijft moeilijk om een goede verbinding te voorzien voor iedereen met het buitengewoon onderwijs, zeker wanneer kinderen uit een andere provincie moeten komen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

6 gedachten over “Honderden kinderen hebben geen plaats in buitengewoon onderwijs”

  1. In Antwerpen alleen… we weten allemaal van welke origine. In hun eigenland hadden ze nooit naar school kunnen gaan! dus wat maakt het uit buiten dat kinderen van hier hun kans kwijt zijn?

  2. Een niet-politiekcorrect verhaal. Mijn geburen zijn roma-zigeuners, zeven(!) kinderen. Op één na allemaal bo ondewijs. Reden:na méér dan tien jaar hier te zijn,ze spreken amper vlaams, zijn nul komma nul geïntegreerd. Dát is de reden van hun achterstand en niks anders. De bus komt hun voor de deur ophalen en nog presteren ze het om meerdere keren per week véél te laat buiten te komen. En kom nu niet vertellen waarom er meestal met een bepaalde bevolkingsgroep achterstand is. Ze hebben totaal geen respect voor onze cultuur en zullen nooit voor ons pensioen zorgen😠.

  3. De gevolgen van de standaard inteelthuwelijken in bepaalde culturen. Onze tehuizen voor mindervalide kinderen geraken ook overvol. Maar ssttt….. mondje dicht daarover hoor.

  4. Was het min. Crevits niet die het M-decreet, met de zweep, in het onderwijs gejaagd heeft ? 1) tegen de adviezen in van “het grondpersoneel” in die onmiddellijk doorhadden dat de praktische uitwerkingen op het terrein, zowel schoolinfrastructuur, ondersteuning en knowhow van de leerkrachten, welbevinden van de kinderen in kwestie en zoveel meer, niet realistisch waren en in overeenstemming konden gebracht met de mooie letters op papier van een aantal pedagogen en de minister. 2) bij onze Noorderburen was men al aan het terugkomen van dit mislukte experiment. 3) eigenlijk betrof het een platte besparing waar men absoluut geen rekening hield met de leerkrachten, de ouders een rad voor de ogen draaiden met onmogelijke waanbeelden, en tot slot de betreffende kinderen die zich ongelukkig voelden.
    Zelf ben ik leerkracht geweest en vader van een gehandicapt kind en ik kan u vertellen dat mijn dochter en wij als ouders, heel gelukkig waren met het aangepast onderwijs van mijn dochter.

  5. Schande, aan honderden pamperclubjes, vzw’s en schaapachtige politieke rattenvangers spendeert men vele miljoenen. Bijzonder onderwijs is een noodzaak voor bijzondere kinderen en het is een zegen voor de kinderen die gewoon onderwijs kunnen volgen, zij kunnen op een sneller en aandachtiger wijze studeren. Dictator terecht zouden de kinderen waarop u doelt beter naar een bijzondere school gaan omdat hun achterstand de gewone kinderen weerhouden de studie niveau’s van voorheen te behalen maar dit zijn niet de gevallen waarop het artikel zich baseert.

Plaats een reactie

Delen