Minister van Financiën Vincent Van Peteghem wil de prijs van een vliegtuigticket optrekken door middel van een vliegtaks. Dat brengt Het Laatste Nieuws. Die zou 10 euro bedragen voor wie minder dan 500 km ver vliegt, 2 euro voor wie binnen de Europese Economische Ruimte blijft en 4 euro voor alle ander vluchten.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Op het moment dat men de begroting opgestelde werd voor het eerst gesproken over de invoering van een vliegtaks. Die zou de staatskas met 30 miljoen euro moeten spijzen. Nu krijgt de taks dus concreet vorm. Initieel was het de bedoeling dat enkel korte vluchten door de belasting geraakt zouden worden, maar nu wordt duidelijk dat Van Peteghem alle vluchten viseert. De hoogste belasting zou wel nog steeds geheven worden op korte vluchten van minder dan 500 km lang. Dat raakt echter een gevoelige snaar op communautair niveau. Doordat quasi alle vluchten die vanop Charleroi vertrekken een bestemming op meer dan 500 km hebben, zou die luchthaven de belasting dus minder hard voelen dan Zaventem. Van daaruit vertrekken namelijk ook veel vluchten naar Parijs, Amsterdam of Keulen.
Politiek verdeeld
Op politiek vlak is er echter geen eensgezindheid over de vliegtaks. Zo is Theo Francken (N-VA) van mening dat het om een platte belastingverhoging gaat. Hij roept de Vlaamse partijen op om dit nooit goed te keuren.
Hendrik Vuye reageert met het nodige sarcasme op het voorstel van Van Peteghem. Volgens hem is de vliegtaks geen oplossing voor het begrotingstekort.
CD&V-voorzitter Joachim Coens is dan wel weer voorstander. Hij noemt het een eerste stap richting duurzame mobiliteit.









De plundertochten van Vivaldi treffen ook hier weer Vlaanderen (i.c. vluchthaven Zaventem). Waar de vivaldiotie de grijpgrage kauwen ook slaat, steeds is Vlaanderen de dupe.
Stom foutje, met dank aan de automatische ’corrector’: klauwen i.p.v. kauwen.
Is reizen met het vliegtuig minder ecologisch dan met de trein of met de auto ?
Met ” duurzaamheid ” als ( drog) reden graait vivaldi weer maar eens in de portemonnee van de burger ….. wat gaan ze nog allemaal verzinnen om ons geld te claimen .
Naar de foto te oordelen blijkt met de ‘herprofilering’ van de partij meteen een nieuwe partij-outfit te worden gelanceerd.
In Vilvoorde staan twee jet vliegtuigmotoren die elektriciteit op wekken en die ter plaatse blijven staan dus constant onder de 500 km blijven, belasten dus want je mag niet discrimineren. Heel frappant dat steeds de grootste vervuiler, de scheepvaart, buiten schot blijft. Zij hebben de beste lobby, wij hebben de domste politiekers. Of is dit alweer een tsjevenstreek?
Net als naar de bakker met de auto : ja, minder dan 500 km.